Home Blogs 5 mindfulness-tips om meer te genieten van het leven

5 mindfulness-tips om meer te genieten van het leven

0
5 mindfulness-tips om meer te genieten van het leven

In onzekere tijden valt het niet mee om meer te genieten van het leven. De dagelijkse realiteit lijkt immers vol te zitten met negativiteit en dreiging. Toch kun je met behulp van mindfulness voluit leren genieten van het leven… wat er ook plaatsvindt in de wereld om je heen. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft je 5 handige tips waarmee je jezelf vandaag nog een gezonde oppepper kunt geven.

Gun jezelf pieker-tijd

Je zorgen maken is normaal, we doen het allemaal. Het is echter niet zo gezond om je 24 uur per dag zorgen te maken. Want dat kan resulteren in chronische stress, wat schadelijk is voor je fysieke en emotionele welzijn. Het is beter om zelf te bepalen wanneer en hoe lang je piekert. Dat doe je door jezelf elke dag een kwartiertje pieker-tijd te gunnen. Haal al je grote en kleine zorgen naar boven en laat je brein er bewust een tijdje op kauwen. Je kunt je piekergedachten ook opschrijven, zodat je het een plek buiten je denken geeft. Als de wekker na een kwartier gaat, rond je het piekeren bewust af en ga je iets voor jezelf doen.

Stop met het najagen van geluk

Het ervaren van een geluksgevoel is niet iets wat je kunt afdwingen. Bovendien is het enorm vluchtig. Hoe lang ben je gelukkig met je nieuwe rok of laarzen? Het nieuwtje is er snel vanaf, waarmee ook de opwinding van de aankoop kwijt is. Vervang de hijgerige jacht op gelukkig zijn met streven naar tevredenheid. Hoe saai tevredenheid ook klinkt: in tevredenheid schuilt geluk. Voor tevredenheid hoef je geen crazy dingen uit te halen: je kunt je intens tevreden voelen als je bewust een lekkere kop koffie drinkt, of op de bank kruipt met een goed boek, of naar je kinderen kijkt als ze hun Lego-blokken in de weer zijn. Stel je open voor tevredenheid, en je zult zien dat je daarmee veel meer kunt genieten van het leven.

Cultiveer waardering

Hoe meer je op de automatische piloot functioneert, hoe meer het leven een grijze brij wordt. Schud jezelf regelmatig wakker uit saaie routines door mensen of objecten in je leven bewust waardering te schenken. Schrijf bijvoorbeeld een lieve kaart naar je goede vriendin waarmee je haar vriendschap waardeert, zet je houten tafel in de was waarmee je aangeeft dat je de tafel waardeert, of kijk eens goed naar het huis waar je woont om te waarderen dat je een stevig dak boven je hoofd hebt. Zoek voortaan elke dag naar een persoon of voorwerp waar je waardering voor op wilt brengen.

Onderneem actie binnen je circle of influence

Ondanks dat we allemaal weten dat het geen zin heeft om ons druk te maken over zaken waar we geen grip op hebben, is het toch een hobby van ons denken om te focussen op problemen van wereldformaat, zoals ziekten, racisme of klimaatsverandering. Maar deze denk-gewoonte maakt ons ongelukkig, omdat we dit soort problemen zelf niet kunnen tackelen. Om het gevoel van machteloosheid tegen te gaan, kun je inzoomen op je eigen wereldje. Kijk eens goed rond in je huis, op je werk of in je wijk, merk op wat er nog vandaag verbeterd kan worden… en voer die verbetering door. Zelfs met een kleine, ogenschijnlijk onbenullige actie heb je je eigen wereld een stukje beter gemaakt, voor jou en de mensen om je heen. En dat voelt goed!

Sta open voor persoonlijke transformatie

Mensen die genieten van het leven zijn niet elke minuut van de dag in vervoering, maar ervaren daarentegen een gelijkmatige, innerlijke rust. Dit zul jij ook ervaren op het moment dat je accepteert dat veranderende tijden ongemak met zich meebrengen. Het leven is constant in evolutie, en de beste manier om die onzekerheid het hoofd te bieden is meebewegen. Het zijn immers niet de fysiek sterken die overleven, maar degenen die zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Cultiveer het loslaten van starre overtuigingen en omarm de verfrissende energie van verandering. Als je het leven ziet als een interessante reis, ben je flexibeler en weerbaarder en sta je een stuk sterker in je schoenen.

In Marisa’s verdiepingsartikel over genieten van het leven vind je nog meer praktisch inzetbare tips.