7 krachtpatsers voor een stralende huid

    1229

    Je huid is de slimme meter van je lijf. Een onrustige huid wordt vaak veroorzaakt door een disbalans van mineralen, hormonen, stress of ontstekingen in je lichaam. Helaas kunnen de glimmende potten crème op onze wastafel dat niet altijd oplossen. De juiste voeding heeft meer effect. 

    Je kent hem vast wel de bekende slogan uit een beautyreclame: ‘Omdat je het waard bent’. Wanneer vinden we het dan waard? Vaak begint dat op een moment dat een puistje je aanstaart in de spiegel of zich ineens rimpeltjes vormen. Dan sprinten we naar de winkel voor de nieuwste middeltjes en hopen dat het snel gerepareerd kan worden. Bekijk het eens van de andere kant! Hoe kan je je huid van binnenuit beïnvloeden?

    Je bent wat je eet

    Goed nieuws, jij en ik kunnen zelf veel meer doen aan de conditie van onze huid dan we denken. Soms moet iemand je het even onder de aandacht brengen. Ik ben mijn moeder nog steeds dankbaar dat ze mij als onwetende puber al wat kennis van huidverzorging heeft bijgebracht. Tijdens mijn modellencarrière heb ik ervaren dat voeding een grote rol speelt voor de conditie van je huid.

    Een blij lichaam

    Onze organen helpen ons lichaam mooi schoon te maken en daarmee dragen ze bij je huid in topconditie te houden. Je lever, nieren, bijnieren, schildklier en de darmen werken hier keihard voor. Deze vitale functies hebben de juiste brandstof nodig om te doen waar ze goed in zijn. Een gezonde huid is meestal een teken dat je lichaam van binnen blij is!

    7 krachtpatsers voor een stralende huid

    1. Water. Iedere dag water drinken is belangrijk voor je huid. Vocht voert afvalstoffen af en zorgt voor een goede doorbloeding waardoor je huid frisser oogt. Tip: minimaal 1,5 liter per dag.
    2. Avocado. Het bevat vitamine C, E, caroteen, selenium, zink, 18 aminozuren, omega 3-vetzuren en vezels. Avocado’s stimuleren de productie van collageen. Je hebt gezonde vetten (onverzadigd vet) ook nodig om je huid stevig en soepel te houden.
    3. Tomaten. Bevaten vitamine A, B, C, E en K, kalium, calcium, zink, magnesium, koper, mangaan en veel lycopeen. Lycopeen voedt de huidcellen van binnenuit.
    4. Bosbessen. Bevatten vitamine A, B, C, fosfor, magnesium en vezels. De blauwe bes is gevuld met antioxidanten die het ouder worden van je huid tegengaan.
    5. Kiwi’s. Bevatten vitamine B, C, E, calcium, kalium en magnesium. Ze bevatten de dubbele hoeveelheid vitamine C dan de meeste andere fruitsoorten wat zorgt voor een goede weerstand en reparatie van de huidcellen.
    6. Havermout. Bevat vitamine B, E, K, fosfor, magnesium, aminozuren en vezels. Haver zorgt voor een oppepper voor je darmflora zodat afvalstoffen je lichaam kunnen verlaten en je huid een betere conditie krijgt.
    7. Walnoten (ongebrand). Bevatten vitamine B, calcium, fosfor, magnesium, kalium, zink en omega-3. Dragen bij aan een gezonde glans op je huid.