Home Blogs Mijn 8 favoriete vegan etenswaren

Mijn 8 favoriete vegan etenswaren

0

Veganisten eten alleen worteltjes met hummus en tofu, toch? Nou gelukkig valt dat wel mee en zijn er heel veel mogelijkheden. Je kunt het zo saai, maar juist ook zo gevarieerd maken als je zelf wilt. Op dit moment eet ik afwisselender dan toen ik nog regelmatig dierlijke producten at. Toch zijn er een aantal favoriete etenswaren die ik dagelijks en/of wekelijks gebruik. Sommige producten gebruikte ik al voordat ik plantaardig at, maar er zijn ook etenswaren die ik helemaal ontdekt heb.

Avocado

FotoArtikel6Per dag eet ik minstens één avocado. Het begint in de ochtend want ik gebruik een halve avocado door mijn smoothie. Heerlijk romig! Tijdens de lunch eet ik standaard avocado en ik maak regelmatig guacamole in het weekend. Ja in een avocado zitten veel calorieën, maar door een avocado aan jouw dieet toe te voegen blijf je langer verzadigd en dát helpt cravings voorkomen.

Zoete aardappel

Sinds ik plantaardig eet heb ik de zoete aardappel helemaal ontdekt: van soep tot frietjes en van puree tot geroosterd uit de oven. Alles is lekker!

Pindakaas

De pindakaas & ik zijn meer dan tien jaar onafscheidelijk. Vooral de combinatie op een rijstwafel maakt het mijn ideale tussendoortje. Je kunt pindakaas ook prima gebruiken als ei-vervanger in zoete gerechten want het heeft een bindende werking. Gebruik drie eetlepels pindakaas voor één ei.

Peulvruchten

En dan met name linzen en kikkererwten eet ik wekelijks. Ik voeg dit toe aan mijn avondeten: het vult en je kunt er veel kanten mee op. Uit peulvruchten haal ik mijn eiwitten, maar ze bevatten ook mineralen zoals ijzer en calcium. Tip: om een compleet eiwit te creëren (wat in een dierlijk product zit) is het goed om de peulvrucht te combineren met een graan. Lekker is bijvoorbeeld een curry met linzen en rijst, maar ook zelfgemaakte falafel met speltmeel is een goede optie.

Vegan chocolade

Tja, wat kan ik hier over zeggen?

Boerenkool

Inmiddels wordt mijn vriend een beetje gek van de boerenkool, want afgelopen winter was deze groente niet aan te slepen. Van smoothies tot een stampot (lekker met zoete aardappel!) tot verschillende salades met geroosterde boerenkool of gewoon rauw. Deze groente is niet alleen in New York populair.

Plantaardige melk

Ik gebruik al jarenlang geen koemelk meer en ik gooi standaard kokos-,amandel-, of sojamelk door mijn havermout. Nu zijn er inmiddels zoveel merken die plantaardige melken verkopen, dat het lastig is om een keuze te maken. Kijk wel goed op de verpakking, want er wordt ontzettend veel suiker aan toegevoegd. Kies dus voor de ongezoete variant.

Raw Bite / NAKD repen

Dit zijn mijn lievelingsrepen: ideaal om standaard in je tas te hebben. Ze zijn niet goedkoop, maar daar staat tegenover dat het goed vult en je grijpt minder snel naar ongezonde dingen. Deze plantaardige repen bestaan uit gedroogd fruit en noten. Ik voel me altijd gelijk gezond als ik zo’n reep op heb.

Vorig artikel Moestuintjes hebben water en licht nodig
Volgend artikel Suikerbewust
Avatar
Ik ben Quirine, 25 jaar en ik woon in Amsterdam. Ik ben het gelukkigst wanneer ik reis, schrijf of in de keuken sta om veganistische recepten te maken. Deze passies combineer ik dan ook op mijn blog. Ik heb mezelf voorgenomen om om de paar jaar een verre reis te maken: twee jaar geleden was dat vijf maanden reizen door Azië en in december staat Zuid-Amerika op de planning. Naast nieuwe plekken ontdekken, ben ik vooral nieuwsgierig naar het plaatselijke eten. Ik eet 95% van de tijd veganistisch en dat kan soms best lastig zijn, maar meestal inspireer ik juist mensen. Ik kan niet stilzitten en dat betekent dat jij me vaak ziet hardlopen, een yogales ziet volgen voor toch een beetje ontspanning of ik ben een biologische supermarkt aan het uitpluizen. Wil je meer weten? Kijk dan op mijn blog quirines.nl en volg me op Instagram!