Alleen een lichaam in balans kan kilo’s loslaten

    1445

    De afgelopen jaren begeleidde ik duizenden mensen direct of indirect op hun weg naar een suikervrije leefstijl en een gezonder lichaam. Wat me opvalt, is dat we vaak een stap willen overslaan. Er is echter maar één ding belangrijk als je gewicht wilt verliezen: je lichaam in balans brengen. Pas dan kan je lichaam blijvend kilo’s loslaten. Doe je dat niet, dan heb je levenslang in ‘dieetland’. Je loopt dan van het ene dieet naar het andere of je gaat op wilskracht door het leven met het gevoel dat je jezelf van alles ontzegt.

    Vaak wordt gedacht dat overgewicht gezondheidsproblemen veroorzaakt, maar juist de lichamelijke onbalans veroorzaakt overgewicht. Het ‘enige’ wat je hoeft te doen is voor jou de veroorzaker vinden die ervoor zorgt dat jouw lichaam uit balans is geraakt. Dat kan van alles zijn! Voeding is de meest bekende, maar ook stress, slecht slapen, bewegingsarmoede, medicijngebruik, te weinig drinken en een onvervuld leven spelen hierin een belangrijke rol.

    Mijn advies is om te beginnen met voeding als je jouw lichaam weer in balans wilt brengen. Je lichaam wordt letterlijk gebouwd van wat je in mond steekt. Als je het dus goede voedingsstoffen en bouwstoffen geeft, voel je je al snel sterker en is het vaak ook mogelijk om die belangrijke beslissingen te nemen die nodig zijn voor jou en jouw gezondheid.

    Door het enorme woud aan meningen over voeding zijn veel mensen onzeker geraakt. Slimme marketeers zijn erin geslaagd om van iets heel eenvoudigs iets heel ingewikkelds te maken. Toch is het zo simpel: kijk naar de natuur en kijk hoe die in elkaar zit, dat werkt al eeuwenlang hetzelfde. Kijk naar waar je geboren bent en hoe in jouw geboortestreek wordt gegeten en gedronken. Jouw lichaam is in de basis ervoor gemaakt om daar te kunnen overleven.

    Ga terug naar de basis, naar wat je oma vroeger deed, laat alle fabrieksproducten staan en kies producten zonder E-nummers, toegevoegde suikers en andere chemische stoffen. Eet verse groenten, af en toe wat fruit, (liefst biologisch) vlees, gevogelte, eieren, vis en andere eiwitbronnen, gezonde vetten als roomboter, olijfolie en kokosvet. Er zijn meer dan genoeg recepten met pure ingrediënten te vinden op internet.

    Met goede en volwaardige voeding breng je je lichaam weer in balans. Het kan dan tekorten aanvullen en pas als die tekorten zijn aangevuld, zal het blijvend kilo’s los gaan laten. Het fijne is dat ook veel gezondheidskwaaltjes als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen!

    Mijn belangrijkste tips om weer in balans te komen:

    • Vermijd alle suikers en zoetstoffen en producten die zich in je lichaam gedragen als suiker (alle snelle koolhydraten);
    • Eet per dag 300 tot 400 gram eiwitten voor het herstel en de opbouw van weefsel;
    • Probeer elke nacht minimaal zeven tot acht uur aaneengesloten te slapen.

    Meer lezen van Carola? Ontvang haar nieuwste boek De gelukkige eter cadeau bij een abonnement op gezondNU