Als je slaapt, kun je slank worden – echt waar!

    1669

    Wist je dat je het meeste vet verbrandt als je slaapt? Als je het tenminste goed aanpakt. Vet verbranden in je slaap werkt namelijk alleen als je bloedsuikerspiegel in balans is op het moment dat je naar bed gaat. Het heeft alles te doen met hormonen, vooral het groeihormoon.

    Het groeihormoon is tijdens de nacht actief en verantwoordelijk voor reparatie en regeneratie van het lichaam. De energie voor de reparatiewerkzaamheden haalt het groeihormoon uit de op dat moment beschikbare brandstoffen. Als je wilt afslanken, is het dan natuurlijk het mooiste als lichaamsvetten als brandstoffen worden gebruikt. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je ervoor zorgen dat je lichaam bij je vetvoorraad kan terwijl je slaapt. Dat lukt alleen als je niet laat op de avond koolhydraatrijk eet. Wanneer er koolhydraten voorhanden zijn, zal je lichaam deze altijd verkiezen boven vetten als brandstof. Dat komt doordat koolhydraten niet alleen de bloedsuikerspiegel beïnvloeden, maar ook een makkelijke en snelle brandstof zijn voor het lichaam.

    Neem je dus na 19.00 uur nog een koolhydraatrijke maaltijd of tussendoortjes (koffie met suiker, koekjes, wijntjes of chips), dan heeft dit invloed op je bloedsuikerspiegel. Je lichaam maakt insuline aan om de koolhydraten op te kunnen nemen en deze insuline blokkeert de vetverbranding voor zeker vijf uur.

    Dat komt door een wisselwerking: als insuline in je lichaam actief is, wordt het groeihormoon onderdrukt. Hoe meer problemen je dus hebt met je bloedsuikerspiegel, des te meer het hormoon insuline actief zal zijn en des te minder het groeihormoon haar werk kan doen. De eerste stap naar actieve vetbranding en herstel tijdens je slaap is dan ook het in balans brengen van je bloedsuikerspiegel. Hoe je dat doet? Pas deze regels toe:

    Eet vroeg in de avond je laatste maaltijd, liefst voor 19.00 uur

    Je lichaam kan deze maaltijd dan nog goed verteren voordat je naar bed gaat. Hierdoor is je bloedsuikerspiegel mooi in balans als je gaat slapen en dat zorgt ervoor dat het lichaam ruim voldoende groeihormoon kan aanmaken voor de nachtelijke reparaties én dat het groeihormoon vetten gaat verbranden.

    Bouw je avondmaaltijd op uit eiwitten, groenten en vetten

    De eiwitten leveren de bouwstoffen die nodig zijn voor de productie van het groeihormoon. Bovendien zorgt een eiwitrijke avondmaaltijd ervoor dat het hormoon insuline minimaal wordt aangemaakt, waardoor de toegang tot de vetcellen niet wordt geblokkeerd en het groeihormoon rijkelijk vet kan verbranden bij de herstelwerkzaamheden. Laat koolhydraten zoveel mogelijk achterwege.

    Beweeg in de avond

    Door te bewegen maakt je lichaam meer groeihormoon aan. Met name krachttraining is hiervoor heel geschikt, in combinatie met intervaltraining. Ook voor het slapengaan nog een rondje wandelen is prima.

    Ga op tijd naar bed

    Ongeveer anderhalf uur nadat je inslaapt, wordt het groeihormoon actief. Hoe langer je slaapt, hoe langer het groeihormoon zijn werk kan doen. Optimaal voor de meeste mensen is een slaaptijd van zeven tot negen uur.

    Slaap lekker!