Als je stopt met vervuilen, doet je lichaam de rest

    1150

    Mensen die overleven in rampgebieden, extreme sporters en zelfs mensen die hele dagen junkfood eten en gewoon functioneren: ik verwonder me er elke keer over wat ons lichaam kan en hoe het erin slaagt te overleven in de meest barre omstandigheden.

    De natuur, en dus ons lichaam, is zoveel sterker en kan zoveel meer dan we denken. Ik moet altijd denken aan het verhaal van de enorm vervuilde rivier. Deze rivier was zo vuil dat er werkelijk niets meer in kon leven. Al het leven rondom de rivier was dood. Pogingen om het gebied te reinigen liepen keer op keer op niets uit, met als gevolg dat er uiteindelijk een groot hek omheen is gezet en iedereen er met een grote boog omheen liep. Verloren? Nee. Vijftig jaar later was er een prachtig en levendig natuurgebied ontstaan met helder water. Een oase van schoonheid. Het gebied werd heropend en in gebruik genomen als beschermd natuurmoment. De moraal: als je stopt met vervuilen, is de natuur prima in staat zelf de balans te herstellen.

    Dit geldt ook voor je lichaam. Ons lichaam kan zichzelf in veel gevallen prima genezen. Daarvoor heb je echt geen superfoods of ander ingewikkeld gedoe nodig, gewoon gezond verstand werkt ook. Vooruit, toch een paar tips.

    * Drink dagelijks voldoende water;

    * Eet drie maaltijden per dag en zo min mogelijk (maximaal één) tussendoortjes. Tussendoortjes verstoren je bloedsuikerspiegel en heb je bij goede voeding minimaal nodig.

    * Zorg voor voldoende eiwitten: ga gemiddeld uit van ongeveer 350 gram eiwitrijk product per dag, verdeeld over drie maaltijden. (Neem meer als je herstelt van ziekte, zwanger bent of intensief sport.) Gezonde eiwitbronnen zijn vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivelproducten, pitten, zaden, noten, insecten en in mindere mate peulvruchten.

    * Naast eiwitten zijn groenten belangrijk. Eet dagelijks voldoende, liefst biologische, groenten (ideaal is één kilo per dag: dat klinkt als heel erg veel, maar je zit er al vrij snel aan als je bij iedere maaltijd een royale portie groente neemt). Groenten bevatten naast natuurlijk de nodige vitaminen, mineralen en fytonutriënten ook veel gezonde vezels die door je darmflora worden gebruikt om energie te kunnen maken.

    * Eet fruit met mate – maximaal drie porties per dag – en kies bij voorkeur zuurdere fruitsoorten (of rood en blauw fruit). Op die manier voorkom je dat je alsnog via het fruit (te) veel suikers binnenkrijgt. Als je kiest voor groente- en fruitsoorten uit het seizoen, zijn ze, zelfs biologisch, goed betaalbaar en bevatten ze exact de voedingsstoffen die je op dat moment nodig hebt.

    * Zorg ook voor voldoende slaap (ideaal is zeven tot acht uur per nacht).

    * En …ontspan ook af en toe eens op het gebied van je gezondheid. Geniet van een stuk gebak of een frietje met een dikke klodder mayonaise. Als je lichaam in balans is, kan dat af en toe best!

    Meer lezen van Carola? Ontvang haar nieuwste boek De gelukkige eter cadeau bij een abonnement op gezondNU