Het belang van herstelmomenten: slaap en ontspanning

    153

    Heb jij het ook altijd zo druk en zitten je dagen tjokvol? Met je werk, gezin, boodschappen doen, studie, hobby’s, sportlessen, afspraken, sociale verplichtingen enzovoort. Kom je er amper aan toe om lekker te ontspannen? Voldoende te slapen? Waarom het zo belangrijk is regelmatig te herstellen en tijd te nemen voor ontspanning en een goede nachtrust.

    Daarom heb je slaap nodig

    Zonder slaap kun je niet. Je raakt dan oververmoeid, zowel lichamelijk als geestelijk. Als je wel eens een jetlag hebt gehad, herken je het volgende vast wel. Door slaapgebrek voelt je hoofd zwaar, ben je suf, prikkelbaar, zijn je spieren vermoeid, vermindert je reactievermogen, je hebt concentratieproblemen, last van je spijsvertering en hebt het koud. Kortom, je bent niet fit.

    Waarom ontspanning belangrijk is

    Ook ontspanning heb je geregeld nodig. Het zorgt dat je mentaal en fysiek tot rust komt. Je neemt even afstand van je dagelijkse besognes. Of je nu gaat fietsen, wandelen of sporten, een boek leest, gewoon niks doet, naar de sauna gaat, muziek beluistert, aan yoga doet of mediteert. Naderhand voel je je weer energiek, productief, blij en vief. Doe je dat niet? Dan raak je gestresst en dat schaadt je algemene gezondheid. Dus, relaxen is net als slapen een must.

    Voordelen van herstelmomenten

    Wanneer je voorkomt dat je steeds in de hoogte versnelling doorjakkert, dan draagt dat bij aan je welzijn. Het belang van je herstelmomenten nemen:

    1.  Je bent vitaler

    Als je bijtijds ontspant en voldoende slaapt, geef je je lichaam en geest rust: onder andere je spieren ontspannen, je hartslag daalt en je bloeddruk gaat omlaag. Muizenissen en beslommeringen verdwijnen naar de achtergrond. Verder herstellen hormoonspiegels, lichaamscellen en afweer zich. Daardoor voel je je fitter, gezonder en dus vitaler.

    2. Je hersenen werken beter

    Voldoende rust heeft een positief effect op je hersenen. Die werken dan beter. Zo is het makkelijker om informatie te onthouden, ben je geconcentreerder en bevorder je eveneens je prestaties.

    3. Je zit beter in je vel

    Met voldoende slaap en ontspanning voel je je een stuk fijner. Je hebt zin om dingen te doen, maakt van een mug geen olifant en bent stukken leuker om mee om te gaan. Dus… maak geregeld tijd vrij voor jezelf om te ontspannen. Vergeet daarnaast niet je nachtrust te pakken. Ga bijtijds slapen en zet al die schermen uit.

    4. Je boost je productiviteit

    Nog een pluspunt van bijtijds herstellen is dat je ook veel meer dingen gedaan krijgt. Dat geldt voor je werk en ook thuis. Dat is niet zo verwonderlijk, want gun je jezelf de tijd om op de dag even een time-out te nemen? In het niets te staren? En krijg je voldoende slaap? Dan voel je je goed en hebt genoeg energie waardoor je productiviteit toeneemt.

    Kortom, gun je jezelf de tijd om te ontspannen en genoeg te slapen? Dan doet dat je algemene gezondheid goed.

    Wil je meer weten over een gezonde levensstijl en vitaliteit? Tijdens de opleiding Vitaliteitscoach komt alles aan bod van stress, positiviteit, herstelmomenten, voeding en beweging. Als vitaliteitscoach maak je niet alleen het verschil voor je cliënten, maar je levert ook een bijdrage aan een vitalere wereld.