Het belang van slaap en 8 slaaptips

    155

    Slaap je goed? Dan voel je je overdag uitgerust, vrolijk, fit, alert en levenslustig. Ja, je zit gewoon veel lekkerder in je vel. Maar kamp je met slaaptekort, dan wreekt dat zich binnen afzienbare tijd. Niet alleen ben je moe, lusteloos en chagrijnig, maar ook ondermijn je je gezondheid. Waarom een goede nachtrust zo belangrijk is en enkele fijne slaaptips.

    Waarom is slaap van belang?

    Een goede nachtrust is evenzo belangrijk als gezond eten en voldoende bewegen, want tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, mentaal en fysiek. Zo verwerken je hersenen de informatie die je de hele dag hebt binnengekregen, voeren je lichaamscellen herstelwerk uit, worden energiebronnen aangevuld, komen je spieren tot rust en het draagt bij aan een sterk immuunsysteem.

    Maar een gezonde nachtrust kent nog meer voordelen. Zo is voldoende slapen bevorderlijk voor je concentratie en reactiesnelheid. Ook ben je na een nacht goed slapen veel beter bestand tegen stresssituaties, sta je positiever in het leven, ben je besluitvaardiger, productiever en creatiever. Andere zaken waar genoeg slaap krijgen aan bijdraagt is zin hebben in seks, een gezonde stofwisseling (en dus het tegengaan van overgewicht). Kortom, slaap is onontbeerlijk voor je hele gezondheid.

    Slaaptips voor een goede nachtrust

    Een goede nachtrust lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Het blijkt dat een derde van de Nederlanders wel eens kampt met slaapproblemen en zelfs 10% van de Nederlandse bevolking slaapt chronisch slecht (bron: psychischegezondheid.nl). De oorzaken van de slaaptroubels zijn zeer divers. Van kleine kinderen die de nachtrust verstoren, piekergedachten, snurkende partner, omgevingsgeluiden, overgangsklachten et cetera.

    Heb je last van slecht slapen? Hieronder een aantal eenvoudige en praktische tips voor een betere nachtrust.

    1. Ontspan voor het slapengaan

    Breng je lichaam en geest tot rust voor je gaat slapen. Luister naar rustige muziek, lees een boek en doe ontspannings- of meditatieoefeningen. Je bestrijd zo de stresshormonen in je lijf en vermindert de spanning. Daardoor breng je dus je geest en lichaam tot rust en dat bevordert je slaap.

    2. Maak een pieker- of zorgenlijst

    Houden piekeringen en/of to-do’s je uit je slaap? Schrijf ze op of stop ze in een imaginair doosje. Doe die dicht en zet het weg. Zeg vervolgens zachtjes: morgen krijg je mijn aandacht. Klaar!

    3. Visualiseer je slaap

    Ga ontspannen in je bed liggen en fantaseer hoe lekker je bed ligt. Voel het zachte dekbed, je heerlijke kussen, de fijne lakens et cetera. Of beeld je in dat je in een tropisch paradijs bent, door bloemenvelden wandelt of over een kalm riviertje vaart. Dergelijke visualisaties werken ontspannend en zorgen dat je spoedig in dromeland bent.

    4. Adem in door je neus

    Breng je zenuwstelsel tot rust door je te focussen op je ademhaling. Ga lekker in je bed liggen en adem 4 tellen in door je neus. Houd vervolgens je adem 7 stellen in en adem daarna in 8 tellen rustig uit. Je voelt je na enige tijd meer ontspannen en valt daardoor beter in slaap.

    5. Weg met je smartphone

    Ban alle schermen uit je slaapkamer. Want, je smartphone, tv, tablet en dergelijke zenden blauw licht uit en dat remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Gevolg? Je brein blijft actief en je hebt moeite om in slaap te vallen.

    6. Heb seks

    Wil je beter slapen? Dan helpt een goede vrijpartij. Na een orgasme komt het hormoon prolactine vrij, dat maakt je ontspannen én slaperig.

    7. Raam open en kachel uit

    Een goed geventileerde en koele slaapkamer draagt ook bij aan lekker slapen. Dus raam open en kachel uit. Volgens onderzoekers is 18 graden de ideale slaapkamertemperatuur voor een goede nachtrust. En… verduister je slaapkamer goed. Dat bevordert ook je nachtrust.

    8. Zorg voor regelmaat

    Ook een regelmatig slaap- en waakritme bevorderen een gezonde nachtrust. Want, je biologische klok – in de hypothalamus – geeft dagelijks automatisch aan wanneer het je bedtijd is. Het maakt dan melatonine aan waar je slaperig van wordt. Volg je het ritme van je interne klok? Dan draagt dat bij aan beter slapen. En nee, het heeft dus niets te maken met hoelang je hebt geslapen.

    Wil je verder lezen over slapen, slaaptekort en ontspanning? Op de website van Sonnevelt staan nog veel meer tips!