Home Blogs Ben je vaak chagrijnig? Zet dan deze mindfulness-tips in

Ben je vaak chagrijnig? Zet dan deze mindfulness-tips in

0
Ben je vaak chagrijnig? Zet dan deze mindfulness-tips in

De meesten van ons zijn wel eens chagrijnig. En dat is helemaal niet erg… als je toch alleen thuis bent. Maar bevind je je in gezelschap van je partner, kinderen of collega’s? Dan kan een chagrijnige bui meer kapot maken dan je lief is. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft een praktisch 3-stappenplan om je chagrijnige gevoel snel te overwinnen.

Stap 1: Acceptatie

Je voelt een chagrijnige bui opkomen en denkt: Nee, hè? Niet nu! En dus probeer je dit gevoel zo snel mogelijk te onderdrukken. Helaas maakt dit je gevoelens alleen maar intenser. Dus: accepteer wat je op dit moment ervaart. Voel je je chagrijnig? Dan is dat maar zo. Geef volmondig toe dat je chagrijnig bent en zeg tegen dit gevoel: ik accepteer bewust dat dit nu zo is. Je zult merken dat het negatieve gevoel direct een stuk minder benauwend wordt.

Stap 2: Loslaten

Wanneer je een nare bui accepteert voor wat het is, kun je vrij makkelijk de volgende stap zetten: loslaten. Je hoeft niet het chagrijnige gevoel los te laten, maar slechts je oordeel over dit gevoel. Het oordeel dat het fout is om chagrijnig te zijn, dat dit je niet zou moeten overkomen, dat iemand jou dit heeft aangedaan. Zodra je die hersenactiviteit vol oordelen en meningen rustig observeert, zul je merken dat het chagrijnige gevoel jou vanzelf loslaat.

Stap 3: Geduld

Het ego-denken is geneigd om ons voor elke ‘misstap’ te veroordelen, want zo zitten onze hersenen nu eenmaal in elkaar. Maar het is niet de meest efficiënte manier om met jezelf om te gaan. Want hoe meer je het ego-denken toelaat om te pas en te onpas ongezouten kritiek op jouw persoon en je functioneren te spuien, hoe meer je zelfvertrouwen aangetast wordt. En door gebrek aan zelfvertrouwen word je juist chagrijnig. Praktiseer geduld en wees een beetje aardig voor jezelf. Oké, je bent wel eens chagrijnig. Maar je probeert er mindful mee om te gaan zodat de donderwolk snel weer kan overtrekken. Gun jezelf tijd, en geef jezelf een groot compliment als je je chagrijnige bui zonder al te veel verwijten en drama hebt overwonnen.

Lees meer handige tips in Marisa’s verdiepingsartikel over chagrijnig zijn »

Vorig artikel Waarom is sporten (juist nu) gezond? 7 voordelen!
Volgend artikel De heks in mij
Marisa Garau
Marisa Garau runt een online business waarmee zij digitale mindfulness-cursussen zonder tijdrovende meditaties verkoopt. Omdat zij altijd ondernemer is geweest, is haar aanpak down-to-earth en resultaatgericht. Vorig jaar heeft ze Rotterdam ingeruild voor een landgoed in Nieuw-Zeeland waar ze inmiddels haar eigen olijfolie produceert. Ook schrijft ze neo-Victoriaanse romans en werkt zich regelmatig in het zweet met een personal trainer.