Bevrijd jezelf van emotie eten

    1087

    Ga je in tijden van stress, onzekerheid of verdriet heel veel eten? Kun je jezelf niet in de hand houden bij spanning en onrust en krijg je dan eetbuien? Eet je vooral als je alleen bent en je je eenzaam of gefrustreerd voelt? Eet je stiekem en voel je je naderhand schuldig en/of naar? Voelt het alsof het eten de baas is over jou en alsof je de controle op zulke momenten volledig kwijt bent? Staan je eetbuien en het emotie eten een gezonde relatie met jezelf en je gewicht in de weg? Weet je niet meer hoe je uit deze vicieuze cirkel van negatieve emoties/gedachten en eetbuien moet stappen, maar wil je graag van je eetbuien af? Beantwoord dan de vragen uit dit artikel en maak een goede start op weg naar een gezonde relatie met eten.

    Waar heb je het emotie eten voor nodig?

    Wat mis je in je leven dat je het nodig denkt te hebben jezelf te belonen of te troosten met eten? Waar verlang je diep van binnen naar, wat je nu nog niet hebt of voelt? Wat heb je nodig om dat wel te krijgen of te voelen? Waarom mogen negatieve emoties en gedachten er niet gewoon zijn? Waarom probeer je ze keer op keer te verdoven met eten? ‘Moeilijke’ vragen, maar wel ontzettend belangrijk als je je relatie met eten en jezelf wilt veranderen. Emotie eten gaat namelijk nooit alleen om het eten…

    Het gaat om het belang dat jij aan eten bent gaan hechten. Om de rol die jij eten laat spelen in je leven. Het eten heeft een functie gekregen in je leven, die de oorspronkelijke functie van energiebron overstijgt. Wat voor functie heeft eten in jouw leven? Troost het je in lastige tijden? Biedt het ontspanning na een stressvolle dag? Is het een beloning na zware inspanning? Of gebruik je het om even niets te voelen, wanneer de emoties te hoog oplopen?

    Zou er dan misschien ook een andere manier kunnen zijn om jezelf te troosten, als je dat nodig hebt? Kun je ergens anders ontspanning en rust in vinden? Kun je jezelf ook met iets anders belonen? Of kun je de gedachte dat je een beloning nodig hebt, ook gewoon loslaten? Zou je misschien je gevoelens en gedachten kunnen accepteren voor wat ze zijn, in plaats van ze weg te willen stoppen?

    Om toe te werken naar een gezonde en effectieve relatie met eten, zul je deze onderwerpen moeten onderzoeken en op zoek moeten gaan naar de antwoorden in jezelf. Alleen jij weet waar jij echt behoefte aan hebt. Alleen jij weet wat je mist. En alleen jij kunt daar iets aan doen.

    Aan de slag!

    Beantwoord voor jezelf de volgende vragen en schrijf ze op in een mooi boekje. Gebruik geen computer of ander elektronisch hulpmiddel. Dat beperkt je creatieve vermogen. Ga ‘old school’ en gebruik pen en papier. Wees eerlijk en oprecht en geef uitgebreid antwoord.

    • Welke rol speelt eten in mijn leven? Waar “gebruik” ik het voor?
    • Wat mis ik in mijn leven? Waar heb ik behoefte aan?
    • Welke eerste kleine stap kan ik nemen om daar iets aan te veranderen?

    Eten als troost

    Als je eten gebruikt als troost, dan mis je die troost en geborgenheid naar alle waarschijnlijkheid in je dagelijks leven. Wie of wat zou jou kunnen troosten wanneer je daar behoefte aan hebt? Je partner? Een goede vriendin? Je huisdier? Of misschien kun je jezelf leren troosten door jezelf letterlijk en figuurlijk te omarmen, lief te zijn voor jezelf en met compassie en mildheid naar jezelf en je situatie te leren kijken. Je hebt immers altijd jezelf in de buurt, waar dat bij anderen niet het geval is. Een eerste kleine stap, zou dan kunnen zijn om eens op te schrijven wat je nodig hebt als je getroost wilt worden. Wat zou je tegen jezelf kunnen zeggen of wat zou je kunnen doen?

    Eten als beloning

    Als je eten gebruikt als beloning, dan is de kans groot dat je die beloning en waardering mist in je dagelijks leven. Welke beloning of waardering mis je? Waardering voor wat je elke dag doet in het huishouden, op je werk, voor je kinderen, als mantelzorger of als partner? Op welke manier zou je die waardering wel voelen? Doordat iemand het hardop tegen je zegt? Je ervoor betaald wordt? Of je af en toe een bos bloemen krijgt? Hoe zou die waardering eruit moeten/kunnen zien? En van wie wil je die waardering dan ontvangen? De eerste kleine stap kan dan zijn om op te schrijven welke waardering je eigenlijk mist en van wie je die waardering zou willen ontvangen.

    Eten om niets te hoeven voelen

    Gebruik je eten om je negatieve emoties en gedachten niet te hoeven voelen, dan is het goed om jezelf af te vragen waarom die emoties en gedachten er niet gewoon mogen zijn. Waarom wil je ze niet voelen? Mis je het vertrouwen dat je ermee om kunt gaan? Of denk je de kracht te missen om ermee te kunnen dealen? Wat heb je nodig om je negatieve emoties en gedachten er wel gewoon te laten zijn? En wie zou je daarbij kunnen helpen? Je partner? Een goede vriendin? Of kun je ook in deze situatie leren om er voor jezelf te zijn. De eerste kleine stap is dan misschien om op te schrijven waar je nou eigenlijk zo bang voor bent, om vervolgens op te schrijven hoe je met die angst af kunt rekenen.

    Geen quick-fix

    Er is helaas geen quick-fix voor emotie eten. Maar wanneer je met bovenstaande vragen aan de slag gaat, zul je merken dat er ruimte komt voor verandering en dat de mogelijkheid ontstaat om op een andere manier om te gaan met dat wat er in je leven speelt. Dan heb je het emotie eten niet meer nodig en ontstaat er een gezonde relatie met eten.

    Diana van Dijken is Voedingspsycholoog en Acceptatie en Commitment Therapeut en is gespecialiseerd in het begeleiden van vrouwen met gewichtsproblemen en eetproblematiek.