Bloemen voor mezelf

    551

    Eén keer per jaar koop ik een uitzonderlijke grote bos bloemen voor mezelf. Zo ook vanmorgen. Die geef ik mezelf nadat mijn diabetesverpleegkundige de jaarcontrole heeft afgenomen. Bloemen voor het volhouden van het afgelopen jaar. Ongeacht wat de uitslag van alle testen, bloedonderzoeken, cijfers en waarden zijn.

    Toen ik vanmorgen bij mijn diabetesverpleegkundige aan tafel zat, viel mij op dat ze twee cappuccino’s had staan waarvan ze er één koud liet worden. Aan het einde van ons consult vroeg ik haar naar de inmiddels koude cappuccino. Het bleek een bewuste keuze. Haar goede voornemen voor het nieuwe jaar is minder koffie drinken. Blijkbaar had ze haar voornemen nog niet aan haar collega verteld die haar op een tweede cappuccino getrakteerd had.

    Ze vroeg me wat mijn goede voornemen was voor het nieuwe jaar. “Nog meer goede voornemens erbij, daar doe ik niet aan!”, was mijn antwoord. Het volhouden om iedere dag goed om te gaan met mijn diabetes zijn voor mij al meer dan genoeg goede voornemens bij elkaar.

    In de training diabetes & coaching die ik aan praktijkondersteuners geef, test ik de professionals op hun goede voornemens. Alle deelnemers krijgen een groene en een rode kaart. Als ik de algemene ‘richtlijnen gezonde leefstijl’ opnoem, steken de deelnemers een groene (ja) of rode (nee) kaart in de lucht. Zo wordt snel zichtbaar of ze de richtlijnen wel of niet naleven. Vaak is dit het grappigste onderdeel van de training. Ik stel ze de vragen. Zoals: wie eet er ten minste 200 gram groenten en 2 stuks fruit per dag? Wie eet wekelijks peulvruchten? Wie beweegt er minimaal 6 dagen per week een half uur matig tot intensief? Wie eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag? Wie drinkt er geen alcohol? Wie eet één keer per week vette vis? Et cetera.

    Bij dit onderdeel lachen we om onszelf. Vaak haalt meer dan de helft de richtlijnen gezonde leefstijl niet. Een confronterende spiegel die we onszelf voorhouden als je beseft dat praktijkondersteuners dagelijks patiënten wijzen op ‘verkeerd’ gedrag. Op die momenten realiseren we ons weer hoe ongelofelijk moeilijk gedragsverandering is. Na dit onderdeel gaan we in gesprek over de vraag hoe we de deelnemers zelf en de patiënten kunnen ondersteunen om voornemens wel vol te houden.
    Mezelf af en toe verwennen is wat mij helpt en motiveert om mijn goede voornemens vol te houden. En daar is die prachtige bos bloemen er één van. Daar ga ik de komende dagen van genieten!

    Delen