Breng meer ontspanning in je leven en val af

    653

    Gezonde stress hoort bij de mens. Het zorgt ervoor dat je in beweging komt en dingen doet. Helaas overdrijven we een beetje met de stress. Overvolle agenda’s, dingen die ‘moeten’ en ‘horen’, vrouwen met drie banen tegelijk (huishouden, werk en de zorg voor de kinderen), eenoudergezinnen, het gebruik van mobiele telefoons, social media, financiële stress, te laat naar bed …

    Het zorgt ervoor dat je lichaam zich niet veilig voelt. Een lichaam dat zich niet veilig voelt, verbrandt geen vetten maar suikers. Dat is wat massaal gebeurt: we hebben chronische trek naar suikers in de vorm van bewerkte producten die bol staan van de snelle koolhydraten, suikers en zetmeel.

    Als je last hebt van stress, denkt je lichaam dat er niet genoeg te eten is. Het gevolg is dat je lichaam bezuinigingsmaatregelen neemt. Je spijsvertering en vetverbranding worden op een laag pitje gezet en je verbranding wordt langzamer. Ook vermindert chronische stress je ‘vol-signalen’, waardoor je automatisch meer eet. Bovendien geldt dat als je eet als je gestrest bent, er belonende stoffen aangemaakt worden in je brein die hetzelfde (kalmerende en verslavende) effect hebben als cocaïne. Het eten van ‘comfort food’ wordt aantrekkelijker.

    Chronische stress zorgt dat je energieverbruik afneemt en je meer ongezonde voeding eet. Het ultieme recept voor gewichtstoename of een forse afslankblokkade. Om die reden is het noodzakelijk dat je zo veel mogelijk leeft vanuit ontspanning. De volgende tips helpen je om de overstap te maken naar meer ontspanning in je leven:

    • Stop met het eten en drinken van suikers en bewerkte voeding: suikers zorgen ervoor dat je lichaam stress ervaart.
    • Beperk het gebruik van cafeïne: cafeïne stimuleert de aanmaak van adrenaline doordat het zich bindt aan de adrenalinereceptoren in hersenen. De bijnieren krijgen het signaal om adrenaline aan te maken.
    • Ga op tijd naar bed en doe geen spannende dingen voordat je gaat slapen, zoals het kijken van een thrillers, horrorseries en intensief sporten.
    • Plan voor alles wat je doet de dubbele tijd en halveer de hoeveelheid dingen die je doet op een dag. Reserveer ook een rustdag per week waarop je niets plant, je kunt dan altijd op de dag zelf beslissen of je zin hebt om iets te doen of niet.
    • Doe zo veel mogelijk die dingen waar je blij van wordt en zoek een oplossing voor dingen waar je niet gelukkig van wordt.
    • Word je bewust van je ademhaling: diep ademhalen betekent voor het lichaam dat je veilig bent en daardoor zal de aanmaak van stresshormonen verminderen.
    • Mediteer elke dag 10 minuten en ga iedere dag een halfuur naar buiten voor een wandeling, even te werken of te genieten in de tuin of het doen van een boodschap.
    • Als je ontspant, krijgt je lichaam het signaal dat het veilig is om vet te verbranden en zal je spijsvertering haar werk doen. Zo creëer je de ideale omstandigheden om gezond en fit te zijn. En dat wens ik alle iedereen toe: fitheid, gezondheid en genoeg tijd om te ontspannen.

    Carola van Bemmelen is voeding- en leefstijlcoach en daagt iedereen uit tot gezond eten en leven.