Burn-out | 5 tips om een burn-out te voorkomen

    902

    Een burn- out. Het sluipt erin. Je gaat vol gas, kan de wereld aan, raast maar door, vaak zonder pitstop. En dan ineens wordt er op de reset knop gedrukt. Je lichaam zegt: stop, ho, halt, help! Ik trek dit niet meer. Wees de burn-out voor, pak je moment, ga ervoor zitten en lees deze blog rustig door. Kijk wat jij kan doen om op tijd in een andere versnelling te leven.

    1. Zorg beter voor jezelf. 
Zorg voor voldoende slaap, neem de tijd voor beweging, kies dagelijkse ontspanningsmomenten, eet gezond en kies voor sociale energie. Dit zijn belangrijke energiebronnen. Als je geen aandacht besteed aan bovenstaande punten dan creëer je een recept voor je eigen burn-out.

    2. Wees slim met tijd.
 Een to-do-lijst waar geen einde aan komt? Altijd haast, opgejaagd en nooit genoeg tijd? Dat zijn signalen om in een burn-out te raken. Nog harder werken is niet de oplossing. Tijd om afstand te nemen en je af te vragen wat reden van je tijdgebrek is. Vind je het moeilijk om nee te zeggen en laad je telkens weer nieuwe taken op je
bordje? Of ben je nogal perfectionistisch en kost alles daarom zo veel tijd? Durf voor jezelf te kiezen, nee is een optie!

    3. Stop met jezelf motiveren
. Gebrek aan motivatie leidt meestal tot uitstelgedrag. ‘Morgen ga ik echt beginnen’, zeg je tegen jezelf. Maar morgen wordt overmorgen, volgende week, maand … je missies hopen zich op. De stress neemt toe en de motivatie blijft uit. Heb jij last van gebrek aan motivatie?
 Stop met jezelf motiveren. Daarmee creëer je alleen maar meer ‘druk’ voor jezelf.

    4. Tem je innerlijke criticus. Je innerlijke criticus ken je vast als je last hebt van stressgevoelens. Dat luide kritische stemmetje in je hoofd dat voortdurend commentaar heeft, hoe je je best ook doet. Dat maakt onzeker, geeft stress en leidt tot een hoop gepieker omdat je de situatie telkens vanuit zijn gezichtspunt beschouwt. En denkt dat dát de waarheid is. Je hebt echter ook een innerlijke vriend, alleen kun je die door het geschreeuw van je criticus bijna niet horen. Geef dat milde, vriendelijke stemmetje ook het woord! Zet alvast stappen om niet in een burn-out te raken.

    5. Zie een terugval als leermoment. 
Een nieuwe gewoonte aanleren gaat niet vanzelf. Soms val je nu eenmaal terug in oud gedrag. Dan kun je het bijltje erbij neergooien. ‘Zie je wel, ik ben weer terug bij af. Waarom zou ik al die moeite doen.’ Opgeven is de makkelijkste manier. Maar dan maak je jezelf slachtoffer van de omstandigheden. Zie een terugval als een leermoment, het maakt je sterker. Zet deze kleine stappen en zorg dat je niet in een burn-out raakt.