Home Blogs Burn-out symptomen: herken ze op tijd voordat het te laat is

Burn-out symptomen: herken ze op tijd voordat het te laat is

0
Burn-out symptomen: herken ze op tijd voordat het te laat is

Burn-out symptomen zijn soms moeilijk te herkennen. Want je voelt je wel eens moe, ja. En oké, je hebt soms geen zin in je werk. Maar hoe weet je nu of dit duidt op een naderende burn-out? Mindfulness-expert Marisa Garau gaat in dit artikel in op bekende en minder bekende burn-out symptomen zodat je op tijd kunt ingrijpen als een burn-out werkelijk dreigt toe te slaan.

Er is in de afgelopen twintig jaar veel onderzoek gedaan naar burn-out, en ik denk dat we inmiddels allemaal wel een beeld hebben van de bekende burn-out symptomen. Je voelt je constant gehaast, je staat onder spanning, je hebt het idee dat alles teveel is. Kortom: je voelt je overwerkt en wilt voor altijd in bed kruipen om te ontsnappen aan de voortdurende stress die door je lichaam raast.

Standaard indicaties

Ik heb zelf ook burn-out gehad, maar als ik erop terugkijk voldeden mijn burn-out symptomen niet aan de standaard indicaties. Geen wonder dat ik er dusdanig lang mee doorliep dat ik uiteindelijk met een ernstige depressie bij de psycholoog terechtkwam en uit mijn eigen reclamebureau moest stappen.

Onduidelijk symptomen

De aanwijzingen voor burn-out zijn niet altijd heel duidelijk en ook niet altijd opvallend acuut. Mijn burn-out symptomen ontwikkelden zich maar liefst over een periode van twee jaar, en bleven zo under the radar dat ik geen idee van de ernst van de situatie had. Dit waren de kenmerken van mijn naderende burnout:

1. Controledrang

Ik ontwikkelde een hoge mate van controledrang en perfectionisme. Ik zat overal bovenop om maar geen ‘fouten’ te maken, piekerde onafgebroken over mijn projecten en kon ook thuis niet meer loslaten om op adem te komen. Uiteindelijk liet ik alleen nog maar de meest simpele taken aan mijn werknemers over — niet zo vreemd dat ik overwerkt raakte!

2. Een constante mist in mijn hoofd

Net als de meeste vrouwen heb ik een goed geheugen voor data en afspraken. Maar in de laatste twee jaar van mijn reclamecarrière begon ik steeds meer belangrijke afspraken te vergeten. Ik raakte ervan overtuigd dat ik geestelijk achteruit ging, waardoor ik me nog een tandje gespannen voelde en (surprise, surprise) nog meer begon te vergeten. Het leek alsof er een dik wolkendek over mijn denken was neergedaald, waar nog maar weinig doorheen drong. Ik voelde me dof en verdoofd en pikte een hoop signalen niet meer op.

3. Alarmstand

Een ander kenmerk was dat ik steeds minder kon genieten. Mijn denken stond voortdurende in de alarmstand om maar op tijd potentiële bedreigingen en rampen te spotten. Het wierp uiteindelijk een nare schaduw op alle mooie aspecten van het leven, zodat ik die domweg niet meer kon zien en waarderen.

Verkeerd spoor

Pas toen ik noodgedwongen een time-out nam en mindfulness begon toe te passen, zag ik in dat ik al jarenlang op een verkeerd spoor had gezeten. Opeens begreep ik dat ik totaal geen zelfvertrouwen had. Door mijn negatieve zelfbeeld had ik perfectionisme en controledrang ontwikkeld om maar aan de buitenwereld te bewijzen dat ik heus wel wat kon. En door de constante focus op negativiteit raakte mijn denken uitgeput en verward.

Halt toeroepen

Dankzij mindfulness kon ik deze jarenlange ontwikkelingen een halt toeroepen. Mijn burn-out symptomen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, en ik ben sindsdien nooit meer depressief of overwerkt geraakt. Integendeel: omdat ik weer toegang kreeg tot mijn oorspronkelijke zelfvertrouwen, heb ik veranderingen doorgevoerd die mijn vroegere, gestreste ik niet voor mogelijk had kunnen houden. Ik heb mindfulness-bestsellers geschreven, ik ben naar Nieuw-Zeeland verhuisd en ik voel elke dag opnieuw innerlijke voldoening als ik mensen help die, net als ik toen, voortdurend onder druk staan en niet meer kunnen genieten van hun leven.

De power van mindfulness

Als jij op dit moment de angst hebt dat je richting burn-out glijdt, verdiep je dan eens in de power van mindfulness. Het zal je niet alleen snel van je burnout symptomen afhelpen, maar je zowel fysiek als emotioneel een positieve boost geven waar je de rest van je leven profijt van zult hebben.

In Marisa’s verdiepingsartikel over burnout symptomen vind je een praktisch stappenplan om je leven een gezonde make-over te geven.

Vorig artikel Wat helpt tegen slapeloosheid?
Marisa Garau
Marisa Garau runt een online business waarmee zij digitale mindfulness-cursussen zonder tijdrovende meditaties verkoopt. Omdat zij altijd ondernemer is geweest, is haar aanpak down-to-earth en resultaatgericht. Vorig jaar heeft ze Rotterdam ingeruild voor een landgoed in Nieuw-Zeeland waar ze inmiddels haar eigen olijfolie produceert. Ook schrijft ze neo-Victoriaanse romans en werkt zich regelmatig in het zweet met een personal trainer.