Dankbaar voor de kleine dingen

    392
    Blogger Marloes de Groot - downsyndroom

    Myla zit op een reguliere school waar ze hulp krijgt van het samenwerkingsverband – een organisatie om passend onderwijs mogelijk te maken – en sinds kort de gemeente. Ze heeft 22 kinderen in de klas. Er is één juf en er zijn twee onderwijsassistenten. De twee onderwijsassistenten zijn er onder andere voor Myla.

    Op speciaal onderwijs zou ze met vijftien kinderen in de klas zitten en één juf. Daar is geen geld voor een onderwijsassistent. Mijn hart gaat daarvan huilen.

    Levensgeluk

    De kleine dingen leveren ons veel levensgeluk op. Dankbaar dat ze op haar eigen fiets naar school kan en op dezelfde school als haar zusje zit. Ze wil niet anders zijn, nee ze wil net als de rest zijn. Myla heeft niet door dat ze anders is, haar zusje van vijf ook niet. Zolang de meiden geen vragen stellen, beginnen wij er ook niet over. Dat kan altijd nog.

    Wij zijn heel blij met de hulp die wij krijgen om het mogelijk te maken om Myla op regulier onderwijs te houden. Ondanks dat wij Den Haag niet altijd snappen, is er geen betere plek dan Nederland om een kind met een beperking op te voeden.

    Leren lezen en rekenen

    Myla heeft door leespraat in groep 2 leren lezen. Leespraat is speciaal ontwikkeld voor kinderen met het downsyndroom. Dit is ontwikkeld door Stichting Scope. Kinderen met het downsyndroom zijn erg visueel ingesteld. Door kaartjes met foto’s en woordjes leren ze de eerste beginselen van lezen. In groep 3 had ze een kleine voorsprong waardoor de leerkracht niet het hiaat zag. Dat kwam pas bij rekenen aan het licht. Myla heeft een passie voor taal en lezen. Rekenen vindt ze niet interessant. Dan is het een stuk lastiger om haar gemotiveerd aan het werk te krijgen. Klokkijken kan ze dan weer wel.

    Vechten voor haar plek

    Het is niet vanzelfsprekend dat Myla tot groep 8 op de reguliere basisschool kan blijven. Het is elk jaar weer vechten voor haar plek. We vinden het belangrijk dat Myla blij is als ze naar school gaat, aansluiting heeft en dat er nog groei zit in haar leerdoelen. School heeft andere belangen, hoe erg ze dat ook vinden. Zij moeten kijken of er nog hulp vanuit het samenwerkingsverband is, dit is eigenlijk meer een geldkwestie. Ook moet school kijken of ze middelen hebben om het toe te passen.

    Marloes de Groot is getrouwd en moeder van twee kinderen: Myla (9 jaar) en Fay (5 jaar). Myla heeft het mozaïek downsyndroom. In haar blogs voor gezondNU geeft ze een eerlijk kijkje in haar leven.