De kracht van optimisme

    674

    Elke dag opstaan met een lach dat lijkt me wel wat. Waarom? Omdat ik me lekker voel als ik op zo’n positieve wolk zit. Het gevoel dat je dingen gedaan krijgt en dat je de wereld aankan. Zou jij ook wat meer optimisme willen toevoegen aan je leven? Hier volgen 5 simpele tips.

    1. Beweeg!

    Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat onze lichaamstaal aangeeft hoe we denken en ons voelen. In een studie van Harvard-onderzoeker Amy Cuddy blijkt dat het twee minuten aannemen van de zogeheten power pose ons meteen vrolijker en alerter maakt.

    Een power pose heeft alles te maken met open lichaamstaal. Strek je armen van links naar rechts, open je borst en til je kin omhoog. Voor deze oefening hoef je je niet eens in het zweet te werken, het is fysiek voldoende om de chemie van je hersenen positief te veranderen.

    2. Bright side of life

    Waar focus je op wanneer je je slecht voelt? Waarschijnlijk op die promotie die je niet krijgt, de hoeveelheid werk die je moet uitvoeren of een persoon die niet aardig tegen je was. Kortom: alle dingen die niet zijn zoals je ze graag wilt.

    Maar wat te denken van alle goede dingen in het leven? Je neemt ze waarschijnlijk voor lief en je staat er over het algemeen lang niet zo vaak bij stil zoals je wel doet bij de slechte dingen. Dit psychologisch fenomeen staat ook wel bekend als de Hedonic Adaptation.

    3. Smile baby

    Heb je stress? Lach! Diverse studies hebben aangetoond dat zelfs een geforceerde glimlach je hartslag verlaagt, stress vermindert en het geluksgevoel vergroot. Voor een maximaal effect heeft de Universiteit van Kansas geconstateerd dat een zogenaamde Duchenne-glimlach de beste is. Hierbij span je de spieren rondom je ogen aan.

    Combineer dit gegeven met het feit dat de glimlach letterlijk besmettelijk is. Als jij glimlacht, is de kans groot dat je ook een glimlach terugkrijgt. Dit heeft vervolgens een positieve feedback op je geest.

    4. Gewoon lief zijn

    Als we ons slecht voelen, hebben we vaak het gevoel dat we mensen nodig hebben die aardig zijn. In feite is het precies het andersom. Wat we nodig hebben, is aardig zijn voor andere mensen.

    Een hoogleraar psychologie ontdekte bij zijn studenten een toename in het geluksgevoel nadat zij allemaal een briefje hadden gestuurd naar een persoon die ze waarderen. Door het delen van die verborgen gevoelens van dankbaarheid, gewoon het schrijven van een e-mail of het vertellen aan een persoon hoe je je voelt, zie je dat de andere persoon wordt geraakt door je gebaar.

    5. Ga buiten spelen

    Mensen die op kantoor werken zitten per dag gemiddeld acht uur achter hun computer en gemiddeld ook nog eens 3,5 uur voor de televisie. Door al dat zitten en staren, is het geen wonder dat je soms een verstikkend gevoel ervaart. Onderzoek heeft aangetoond dat gevoelens van depressie verminderen als je naar buiten gaat. Zonlicht helpt ons lichaam vitamine D aanmaken. Daarnaast is ook bewezen dat het gevoel van dichter bij de natuur te staan, een positieve weerslag heeft op ons geluk.