De meest simpele tip om af te vallen en op gewicht te blijven

    2256
    Dr. Maaike de Vries, bloggen gezondNU
    Foto door Hester Doove

    Heb jij dat ook, dat je ontbijt en twee uur later weer trek hebt? Dat je om half 11 bij de koffie een plak ontbijtkoek of een cracker met hagelslag neemt en dan met moeite de lunch haalt? Dat je halverwege de middag echt een banaan nodig hebt en ’s avonds onweerstaanbaar zin krijgt in koek, chocola, chips en toastjes brie? Je bent niet de enige. Heel veel mensen zijn de hele dag door hongerig en eten zes, zeven, acht of meer keren per dag. Een deel voelt zich er prima bij en blijft op gewicht. De meerderheid echter niet. Ze worden elk jaar een beetje zwaarder en niet zelden gefrustreerder. Afvallen is namelijk een ramp.

    Hun worsteling is begrijpelijk en verklaarbaar. Het is namelijk helemaal niet fijn om altijd trek te hebben en om aan te komen. Alle maaltijden die we eten en tussendoortjes die we snaaien tellen bij elkaar op tot best veel of heel veel voedsel. In veel gevallen meer dan we nodig hebben. Het lichaam slaat wat ze te veel heeft op als vet, op de buik en andere plaatsen waar we het niet willen hebben (maar wel graag kwijt willen).

    Zo worden we zwaarder, en er gebeurt meer. Tijdens en na het eten stijgt de hoeveelheid glucose in het bloed. Dit wordt ook wel de bloedsuiker genoemd. Het lichaam reageert hierop door insuline te maken. Dit is een lichaamseigen hormoon dat twee belangrijke dingen doet. In de eerste plaats zorgt het ervoor dat de bloedsuiker weer daalt. In de tweede plaats zet het je vetverbranding op slot om te voorkomen dat er nog meer suiker in het bloed komt. Je lichaam is dan niet in staat eerder opgeslagen vetten te verbranden.

    Door vaak te eten krijg je dus een buikje of een zwembandje waar je niet makkelijk vanaf komt.

    Eet daarom drie maaltijden per dag en niets tussendoor. Als je zes, zeven, acht of meer eetmomenten gewend bent, kan het onwennig zijn in het begin. Of je krijgt zoveel trek dat je het niet redt tot de volgende maaltijd. Je kunt het jezelf makkelijker maken door minder suiker (zoals snoep, koek, frisdrank, vruchtensap) en andere snelle koolhydraten te eten (zoals wit brood, witte pasta, witte rijst en beschuit). Kies voor veel groente en iets meer vette vis, noten en zaden en olijfolie. Je kunt ook in stapjes het aantal eetmomenten afbouwen. Drie keer per dag eten en niets tussendoor is de meest simpele tip om af te vallen en op gewicht te blijven.

    Dr. Maaike de Vries is gezondheidswetenschapper en eigenaar van Springh, buro voor innovatie en strategie in de zorg. Ze schreef meerdere bestsellers, waaronder ‘Hoe word ik een Supervetverbrander’ (2018) en ‘Eet Beter in 28 dagen’ (2018). Maaike is dol op sport (hardlopen, powerpump en yoga) en woont met haar man en pubers bij de duinen en de zee.