Kan ik dierlijke eiwitten ook vervangen met plantaardige?

    724

    We horen tegenwoordig veel over het belang van eiwitten. Er is alleen een groot verschil in de kwaliteit van eiwitten. Uiteraard kun je dierlijke eiwitten eten, maar als je dat liever niet wilt of de inname wilt verminderen, hoe doe je dat dan?

    Eiwitten zijn belangrijk omdat bijna alle lichaamscellen voor een groot deel bestaan uit eiwitten. Je lichaam heeft eiwitten nodig voor de opbouw en het herstel van al je cellen, hormonen, enzymen en afweerstoffen. Het zijn de bouwstenen van je lichaam en net zoals bij een huis is het lastig bouwen zonder bouwstenen.

    Hoeveelheid eiwitten je dagelijks nodig hebt, is erg persoonlijk. Het Voedingscentrum adviseert 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht en in de sportwereld wordt zelfs tot wel 2 gram per kilo lichaamsgewicht geadviseerd. Ik adviseer zelf 1 gram per kilo lichaamsgewicht voor gezonde mensen. Mensen die sporten, zwanger zijn of ziek zijn, kunnen vaak meer gebruiken.

    Plantaardige eiwitten combineren

    Eiwitten worden afgebroken tot ongeveer twintig verschillende aminozuren. Van deze 20 kan lichaam er maar zelf 12 aanmaken maar acht moeten uit je voeding komen. Deze acht noemen we essentiële aminozuren. Dierlijke eiwitten bevatten doorgaans al die acht essentiële aminozuren. Plantaardige eiwitten bevatten vaak niet alle acht. Gelukkig maakt dat niet uit, want met goede combinaties kom je een eind.

    Top 10 plantaardige eiwitten

    1. Hennepzaad
    2. Quinoa
    3. Donkergroene groenten
    4. Bonen en peulvruchten
    5. Tempeh en tofu
    6. Noten
    7. Zaden en pitten
    8. Spirulina
    9. Edelgistvlokken
    10. Plantaardige proteïnepoeder

    Met deze vegan proteine smoothie kom je al een heel eind!

    Purple power smoothie

    Bereidingstijd: 5 min

    Ingrediënten:
    1 handje blauwe bessen (diepvries) • 1 banaan • 1 theelepel kaneelpoeder • 250 ml water • 2 eetlepels hennepzaad

    Bereiding:
    Mix de ingrediënten in een blender.

    Delen