Een vol hoofd, herken jij het?

    1024

    Je kleine hersenen zitten dagelijks aan een infuus van allerlei informatiebronnen. Stel je voor, je hebt heerlijk geslapen en wordt fris wakker. Je pakt je telefoon van je nachtkast en leest gretig de laatste Facebookposts. Je beantwoordt snel de Whats-app berichten die in je scherm verschijnen. Vervolgens kijk je met een schuin oog naar kritieke toestanden op tv als jij je boterham naar binnen werkt.

    Het resultaat? Je brein wordt instant gevuld met sociale hulpvragen, terroristische aanslagen en de nachtelijke escapades van je social media vrienden. Voor je het weet zit je harde schijf alweer ramvol met informatie. Wil je weten hoe je je brein kan temmen? Hier volgens 6 praktische tips

    1. Reguleer je informatiebronnen

    Richt je informatiekanalen opnieuw in; tv, Facebook, Twitter, Instagram. Jij bepaalt welke informatie je wilt ontvangen en wanneer. Zijn er posts in je social media lijsten die je eigenlijk alleen maar irriteren? Volg ze dan niet langer. Alle informatie die je opneemt nestelt zich ergens in je brein en beïnvloedt je focus. Zoek groepen en personen op die voor jou waardevol zijn, en inspirerend en motiverend vindt.

    2. Maak tijd voor creatie

    Zou je meer in mogelijkheden willen denken? Bezig zijn met creatie helpt om je af te leiden van de stormbaan in je hoofd. Het is niet voor niets dat Google haar werknemers op de woensdag een ‘creatie’ dag geeft. Je spreekt je creatieve hersenhelft aan. Hierdoor krijg je weer ruimte in je brein om linken te leggen en kansen te ontdekken. Dus verras jezelf eens met creatie! Ga een lekkere taart bakken, ongedwongen prutsen in de schuur, ga iets ontwerpen op papier, je tuin mooi maken of klussen in je huis.

    3. Kom in beweging

    Behoefte aan een frisse mind-set? Beweging helpt. Of je nu gaat cross fitten, yoga beoefent, gaat hardlopen, de power jungle induikt, naar de stad wandelt of een rondje fietst. Deze vormen van beweging hebben allemaal invloed op je focus. Er komen bijzonder goede stoffen vrij in je brein als je beweegt. Dit zijn je neurotrofines. Ze doen veel voor jou: aanmaak van nieuwe hersencellen en aanmaak van nieuwe verbindingen tussen de hersencellen. Dit versterkt de communicatie tussen je hersencellen. Je zal merken dat je scherper bent en meer focus ervaart.

    4. Geef tijd aan je actie

    Zou je wat slimmer om willen gaan met je tijd? Een leuke tip. Onlangs ontving ik een handige tool van inspirator Joeri Pechler. De Pomodoro app. De app geeft tijd aan je actie. Dat zorgt ervoor dat je minder snel afgeleid wordt en je aandacht bij je taak houdt. Het is een soort eierwekker op je telefoon, bereid je dus voor. Voor mij werkt het perfect.

    5. Pak je moment

    Hier en nu. Wil jij langer je focus vasthouden? Laat je gedachten niet afdwalen naar morgen, overmorgen of volgende week. Richt je op wat je nu doet. Onrust ontstaat omdat je denkt aan straks, morgen, volgende week. Je ziet een hele lijst met to do’s voor je. Maar, waarom zou je je daar nu energie in steken? In de tussentijd kan er nog zo veel veranderen. Houd jezelf scherp, werk in het moment.

    6. Aan de oplader

    We zorgen dat onze telefoon en laptop altijd voorzien zijn van voldoende batterij. Maar, laad jij zelf eigenlijk wel genoeg op? Bouw je oplaad moment in. Ga iets doen waar je ontspanning uit haalt en weer energie van krijgt. Weet je niet zo goed waar je dat van krijgt? Ga voor jezelf op onderzoek uit. Wat is voor jou een energieleverancier? Integreer deze stap voor stap in je leefstijl. Bijvoorbeeld een dag spa, een middag racefietsen, een paar uur niks doen, ja favoriete boek lezen, kijken naar een goede film, een wandeling in het bos. Als je eigen batterij goed is opgeladen ben je alerter, positiever en productiever.

    Ik wil je bedanken voor het lezen van deze blog. Vond je deze tips waardevol? Deel het met de mensen die voor jou belangrijk zijn. Je vrienden, familie of je collega’s. Jouw inspiratie delen maakt dat we met z’n allen kunnen vermenigvuldigen.