Eet je mooi

    703

    Ben je dagelijks druk in de weer met allerlei crèmes en lotions om je huid te laten shinen? En ziet die er desondanks dof, vaal en/of oneffen uit? Neem dan wat je eet eens onder de loep, want, wat je eet beïnvloedt je uiterlijke voorkomen; weerspiegelt je innerlijke gezondheid. Rijst de vraag natuurlijk: welke voedingsmiddelen kies je voor een mooie, stralende en gezonde huid. Mijn tips om je mooi te eten.

    Vette vis

    Vette vis is rijk aan omega 3-vetzuren en die zijn supergezond. Niet alleen is vette zalm, makreel of haring gezond voor je hart en hersenen, maar ook voor je huid. Want, deze gezonde omega 3-vetten houden je huid gehydrateerd, soepel én zacht. Gevolg? Minder lijntjes. Ben je geen liefhebber van vis? Ook avocado’s, lijn- en chiazaad evenals walnoten zijn rijke bronnen van omega 3.

    Groenten

    In groenten zitten heel veel goede voedingsstoffen voor een mooi en stralend uiterlijk. Ze bevatten veel vocht en dat is goed voor de reiniging van je lichaam. Verder zijn groenten rijk aan verschillende vitamines als A en C. Die hebben een krachtige antioxidante werking en bestrijden huidveroudering. Groenten die bomvol vitamine A en C zitten zijn groene bladgroenten, paprika’s, tomaten en broccoli. Verder zijn ook pompoen, zoete aardappelen en worteltjes mooimakers en tref je bijvoorbeeld in tomaten en roze grapefruit de antioxidant lycopeen aan. Dat stofje zorgt ervoor dat je minder snel verbrandt in de zon. Kortom, eet lekker veel verschillende groenten voor een stralende en gezonde huid.

    Fruit

    Behalve groenten moet je dagelijks ook fruit eten om je huid in topconditie te houden. De reden? Vruchten zitten eveneens bomvol antioxidanten. Zo houden de flavonoïden en fenolen in appels je huid stevig en elastisch. Gaat ananas, dat het enzym bromelaïne bevat, rimpels tegen en werkt ook ontstekingsremmend. Bevorderen avocado’s een soepele huid. Hebben bananen evenals aardbeien een anti-aging effect, bieden rode en blauwe bosvruchten onder meer bescherming tegen UV-straling en helpt watermeloen je huid hydrateren. Dus, eet elke dag fruit. Je huid wordt er happy en stralend van.

    Eiwitrijke voeding

    Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lijf. Ze vormen zeg maar de fundering van al je cellen. Zo bevorderen proteïnen de groei en het herstel van je lichaamscellen. Daarnaast houden ze je huid glad en stevig. Bekende eiwitbronnen zijn (mager) vlees, vis, zuivel, eieren, paddenstoelen, bonen en noten. Maar, wist ook dat zeewier zeer eiwitrijk is?

    Langzame koolhydraten

    Schrap de gezonde volle en dus vezelrijke koolhydraten niet uit je menu. Niet alleen zitten er veel voedingsvezels in die je stoelgang bevorderen, maar ze bevatten tevens antioxidanten. Het fijne daarvan is dat ze gifstoffen afbreken die huidveroudering tegengaan. Goede en langzame koolhydraten zitten onder andere in heel veel peulvruchten, aubergines, courgettes, haverzemelen en quinoa.

    Groene thee

    Niet alleen is groente thee drinken een prima manier om je vochtbalans op peil te houden, ook is het drankje rijk aan antioxidanten: inderdaad, de bekende stofjes die je beschermen tegen zogenaamde vrije radicalen. Zodoende gaat groene thee onder andere UV-schade tegen en remt eveneens huidveroudering.

    Pas op met suiker

    Van suiker krijg je sneller rimpels. Reden? Suiker bindt zich aan stofjes in je huid die vervolgens het collageen en elastine beschadigen. Eet daarom zo weinig mogelijk enkelvoudige koolhydraten en suikerrijke voedingsmiddelen. Vermijd ook kant-en-klare voeding en bereid geen eten uit pakjes. Kies liever voor verse en biologische producten. Die dragen bij aan je gezondheid en een gezonde huid.

    Beperk je alcoholconsumptie

    Alcohol is slecht voor je huid. Het droogt ervan uit en maakt je gevoeliger voor invloeden van buitenaf. Daarbij vermindert het de opname van mineralen, vitamines en aminozuren die eveneens goed zijn voor een mooie en gezonde huid. Dat 1 of 2 glazen wijn per dag goed is voor je hart en bloedvaten verwezen recente studies eveneens naar de wereld der fabelen. Dus? Drink met mate!

    Wil je meer weten over de invloed van voeding? Bekijk dan eens de opleiding Natuurvoedingsadviseur van Sonnevelt.