Home Blogs Feest en vasten

Feest en vasten

0
Feest en vasten
Jacqui van Kemenade, voedingsarts

‘Even wat anders dokter’ (mevrouw Jansen, maandagochtend, 9u10), ‘los van wát we moeten eten, hoe váák moeten we nu eigenlijk eten?’ Gelukkig heb ik hele kritische patiënten die me scherp houden. Is dat nou gewoon drie keer per dag? De meeste mensen hebben zeven tot acht eet- of snackmomenten op een dag.

Er wordt vaak beweerd dat tussendoortjes eten onze stofwisseling op gang zou houden. En dat het beter is voor onze bloedsuikerspiegel. Of niet? Er is gelukkig steeds meer onderzoek naar zogenaamd Intermittent Fasting. Dat is af en toe gedurende ongeveer 6 tot 72 uur, gewoon echt niet eten. Het meest opzienbarende is dat, als we tot maximaal 72 uur niet eten, onze stofwisseling juist gaat versnellen (4 tot 14%). Dit in tegenstelling tot maanden van calorie restrictie. Dan vertraagt onze stofwisseling en dat is één van de redenen waarom een standaard dieet vaak niet werkt. Echter bij een paar uur niet eten geeft ons lichaam het stresshormoon adrenaline af. Dit maakt dat we alerter zijn en optimaal verbranden! Toen onze verre voorvaderen nog moesten jagen voor voedsel en we niet elke twee uur de koelkast konden plunderen, was dit natuurlijk heel handig. Een scherp brein maakte van ons alerte en snelle jagers!

Geheime voorraad

Als we een overtollige hoeveelheid suikers en snelle koolhydraten eten wordt dit in de vorm van vet opgeslagen. Dit is handig. Misschien hebben we het later wel nodig als er niets te eten is? Na gemiddeld 10 uur niet eten gaat ons lichaam dat opgeslagen vet verbranden. Dit geeft ons energie en houdt onze suikerspiegel juist heel constant!

Ook de kameel heeft een geheime voorraad vocht in de vorm van een (vet)bult. Handig voor in de woestijn als er geen water is. Na een lange droge tocht is de bult een stuk kleiner. Maar als er overal water is dan wordt die bult niet kleiner. En zo is het ook met ons. Er is overal wel iets te snacken. Zo krijgt ons lichaam nooit de kans om het opgeslagen vet te verbranden. En wordt onze ‘bult’ niet kleiner maar groter, en hebben we vaker wel dan niet een behoorlijke ‘voorraad’ rond de taille.

Kortom eet niet vaker dan drie keer op een dag. Snack niet. Je voelt je beter en alerter. Na je kerstdiner mag je best even een (halve) dag uitbuiken. Na feesten komt vasten. Vrolijke feestdagen en een voorspoedig vasten!

Jacqui van Kemenade is voedingshuisarts en legt als arts het verband tussen ziek-zijn, genezing en leefstijl.

Vorig artikel De verkeersregels gelden ook voor mij!
Volgend artikel Tips om vet gelukkig te zijn
Jacqui van Kemenade
Jacqui van Kemenade is huisarts gespecialiseerd in diabetes. Als speciaal aandachtsgebied heeft ze voeding, leefstijl, persoonlijke omgeving en de impact daarvan op het ontstaan van verschillende chronische aandoeningen. Onze genen zijn in miljoenen jaren niet veranderd, toch komen diabetes en obesitas steeds vaker voor. In haar praktijk draait Jacqui dit proces terug. Want: als de omgeving waarin we leven, slapen en eten ons ziek maakt, dan is er ook goed nieuws. Als we die omgeving aanpakken, kunnen we ook beter worden. “Wat er binnenin ons lijf gebeurd zodat het bijna onmogelijk is om af te vallen fascineert me. En ik ben net zo blij als mijn patiënten als suikers, gewicht en gezondheid weer op de plek vallen waar ze horen. Daar wij ons optimaal goed bij voelen.”