Fris aan het werk na de vakantie

    116

    Fris aan het werk na de vakantie? Misschien lach je wel even in jezelf als je deze titel leest. Dat fris aan het werk valt voor veel mensen tegen. Ook al was het een mooie zomer, kon je goed ontspannen, kon je je werk helemaal van je af zetten en kon je echt lekker uitrusten, dan nog is fris aan het werk gaan niet vanzelfsprekend. Na zo’n zomer ga je vaak juist met tegenzin weer aan het werk. Na een week werken merk je vaak al dat de vakantie heel ver weg lijkt. Je ontspannen gevoel is ver te zoeken en je bent weer in al je oude werkgewoontes teruggevallen. Goede voornemens die je tijdens de vakantie had zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

    Toch kan dat ook anders. Je kunt best weer fris aan het werk na je vakantie. Als je de juiste trucs maar weet.

    Plan je vakantie handig

    Fris aan het werk gaan heeft alles te maken met het handig plannen van je vakantie. Zorg dat je tijd hebt om uit te rusten, bij te komen en te acclimatiseren. Dat geldt voor het weggaan én voor het terugkomen. Als je direct na je laatste werkdag in de auto of het vliegtuig springt, haal je jezelf stress op de hals. Want wanneer pak je je spullen in? Wanneer neem je tijd om echt tot rust te komen? Zeker als je met anderen samen op vakantie gaat, kan het heel goed zijn om twee vrije dagen thuis te plannen. Neem even een ochtendje om tv te kijken of een boek te lezen, gun jezelf een dagje om te winkelen en pak op je gemak al je vakantiespullen in. Je gaat dan veel ontspannener weg en hebt veel meer aan je echte vakantie.

    Iets soortgelijks geldt voor het terugkomen: neem een paar dagen om bij te komen, je vakantiespullen op te ruimen, foto’s te bekijken en na te genieten voordat je aan het werk gaat. Je zult merken dat je dan heel fris aan het werk gaat, veel frisser dan als je nog moe bent van de reis, misschien nog een jetlag hebt en thuis nog vakantietroep hebt liggen om op te ruimen.

    Fris aan het werk is vakantiegevoel vasthouden

    Een andere tip om weer fris aan het werk te gaan, is je vakantiegevoel proberen vast te houden. Ga eens bij jezelf na waarom je tijdens de vakantie zo genoten hebt. Vaak is dat omdat je veel buiten was, bijvoorbeeld tijd nam om te wandelen. Ga dan ook tijdens je werkdag wandelen, breng bijvoorbeeld je lunchpauze buiten door of loop een rondje voor je gaat slapen. Neem nog eens een wijntje, ga nog eens uit eten of gun jezelf een uurtje in de avond om nog een spannend boek te lezen. Bedwing het gevoel dat alles wat in de vakantie leuk was nu is opgehouden. Juist als je alweer in de stress zit en druk bent, kan een momentje ontspannen erg goed werken. Fris aan het werk gaan na je vakantie is dus je vakantiegevoel juist vasthouden in de kleine momentjes die je daarvoor hebt.

    Schrijf goede voornemens op

    Vakanties zijn de momenten waarop je vaak de beste ideeën krijgt. Doordat je afstand van je werk neemt, zie je vaak beter wat er wel en niet goed gaat op het werk. Misschien zie je eindelijk hoe je de problemen met je collega kunt oplossen, besef je dat de werkdruk toch echt te hoog is en dat je dat tegen je baas moet zeggen of neem je je voor echt op zoek te gaan naar een andere baan. Als je eenmaal weer aan het werk bent kun je die goede voornemens zo weer kwijt zijn. Je gaat weer door zoals je altijd al ging, totdat je in je volgende vakantie weer totaal uitgeput besluit dat het genoeg is geweest. Of totdat je uiteindelijk echt een burn-out krijgt.

    Als je echt weer fris aan het werk wilt en fris wilt blijven, schrijf dan je goede voornemens tijdens je vakantie op. Gun jezelf een uurtje om te bedenken hoe je het gaat aanpakken. Als de vakantie eenmaal weer voorbij is, kun je dat briefje er weer bij pakken en tot actie over gaan. Zo begin je misschien niet het gemakkelijkste na je vakantie, maar blijf je wel het langste fris aan het werk.

    Wil je leren hoe je de privé – werkbalans goed houdt? Hoe je stress- en burn-out klachten kunt voorkomen? Leer mensen met stress- en burn-outklachten voorzichtig maar trefzeker weer in balans te krijgen als Stress- en burn-out Coach?