Gezond zitten, hoe pak je dat aan? Zo beweeg je de hele dag ongemerkt meer!

    73

    Zitten is ongezond. Het verhoogt de kans op overgewicht, diabetes 2, hart- en vaatziekten plus voortijdig overlijden. En toch zitten we en masse te lang en te veel. Soms wel meer dan 8 uur per dag. Tijdens het eten, van en naar het werk, op de werkplek. En… eenmaal thuis kruipen we achter een scherm. Denk je je zitgedrag te compenseren met wekelijks sporten? No way dus! Wat je wel moet doen? Maak werk van gezond zitten. Zit minder en wordt actiever de hele dag door. Zo doe je dat!

    Tips gezond zitten

    Hoewel er geen Nederlandse zitrichtlijn is, is de algemene regel: beweeg elk half uur een paar minuten. Dat geldt zowel voor thuis, op je werk en daarbuiten. Wat je simpelweg doet is alledaagse bezigheden actiever maken zodat je meer in beweging bent en dus minder zit. Onze tips hoe je dagelijks zorgt voor meer beweegmomenten en gezond zitten bevordert.

    Pak de fiets of loop een stukje

    Ga je naar je werk, boodschappen doen of socializen? Pak je fiets of loop. Is de afstand te groot? Overweeg dan de aanschaf van een elektrische fiets. Reis je met het openbaar vervoer? Ga dan niet steevast zitten, maar blijf staan en stap een halte eerder uit en loop de rest. Reis je met de auto? Parkeer die dan niet pal voor de deur, maar een stuk verderop en loop naar je eindbestemming. Zo beweeg je meer en zit je minder.

    Kies altijd de trap

    Liften en roltrappen zijn reuze handig, maar zetten niet aan tot bewegen. Of het nu op je werk is, je gaat shoppen, op het station en dergelijke. Negeer voortaan die roltrap en lift. Kies er gewoon altijd voor om de trap naar boven en beneden te nemen. Oh ja, en moet je op de 10e verdieping zijn? Stap dan halverwege uit de lift en neem daarna de trap.

    Sta regelmatig op van je bureau

    Heb je een kantoorbaan? De kans is groot dat je ongemerkt meer zit dan je denkt. Installeer bijvoorbeeld pauze software die je elk half uurtje een seintje geeft dat het tijd is voor een break. Maak er verder een gewoonte van je eigen drinken te halen. Mail of bel je collega’s niet, maar loop er even heen. Breng zelf je post naar de postkamer, bel staand of lopend en haal de prullenbak onder je bureau weg. Zo moet je elke keer opstaan als je iets wilt weggooien. En heb je een vergadering? Doe dat staand. Je neemt actiever deel, je hersenactiviteit verhoogt, je wordt creatiever en de duur van een vergadering vermindert.

    Gezond zitten? Plaats dynamisch (kantoor)meubilair

    Zit je de hele dag achter een bureau? Het gebruik van dynamisch (kantoor)meubilair zorgt dat je minder zit. Denk aan stabureaus, deskbikes, loopbandbureaus, zitballen et cetera. Ook het verder van de werkplek plaatsen van watercoolers, koffieautomaten en bijvoorbeeld ook printers dragen bij aan minder zitten en dus meer bewegen.

    Creëer actieve ontspanruimtes

    Ook de ontspanruimtes in kantoren kunnen een stuk actiever. Overweeg er een Wii, tafeltennis-, voetbal- of pooltafel neer te zetten. Dat nodigt uit tot bewegen en je ontspant. Daarnaast is het eveneens goed te zorgen voor variatie in zitmeubelen. Denk aan krukjes, loungebanken, zitzakken, hangmatten en statafels. Je voorkomt zo dat je steeds in eenzelfde houding zit en ook dat bevordert gezond zitten.

    Beweeg in je lunchpauze

    Eet je lunch niet zittend achter je bureau of in de kantine. Zorg liever voor wat gezonde beweging. Ga dagelijks naar buiten en maak een flinke wandeling. Het is goed voor de doorbloeding, bevordert je conditie, helpt je ontspannen, geeft je nieuwe energie en boost je creativiteit. Dus… start vandaag nog! Stimuleer wandelen tijdens de lunch door wandelroutes te verzamelen, gebruik een stappenteller en daag je collega’s uit wie de meeste stappen maakt. Organiseer een verkiezing Lunchwandelaar van de Maand. Of… laat je sponsoren en verzamel samen met je collega’s 10.000.000 stappen voor een goed doel.

    Kom van de bank af

    Oh ja, en kom je thuis uit je werk en ben je klaar met het avondeten? Plof dan niet op de bank voor een filmpje, sportwedstrijd of potje gamen. Zorg dat je ook dan in beweging blijft. Ravot met je kids, maak de bedden op, wied het onkruid, maai het gras, maak een ommetje, ruim kasten, ga stofzuigen op enzovoort. En zit je voor de buis? Sta dan op tijdens de reclameblokken of begin van een programma. Speel je een game op je tablet of pc? Gebruik dan een timer en zorg dat je elk half uur even beweegt, zodat je je bloedsomloop stimuleert.

    Kortom, onderbreek zitten door de dag heen regelmatig. Sta op, loop een stukje, zwaai met je armen en benen, doe rek- en strekoefeningen enzovoort. Beweeg gewoon even. Dat zorgt je ervoor dat je gezonder zit.

    Wil je verder lezen over ontspanningsoefeningen op werk? Lees de 5 tips