Grip op emotie eten | 4 tips

    1034

    Eten lijkt áltijd het juiste antwoord op alles te zijn. Tijdens stressvolle momenten, uit verveling, na een teleurstelling, tijdens verdriet of eenzaamheid. Herkenbaar? Wij grijpen met z’n allen maar wat graag naar comfortfood. Je eet niet omdat je trek hebt, maar omdat je wilt dat het je weer blij maakt. Helaas blij voor heel even. Totdat de weegschaal je weer met de neus op de feiten wijst of er ineens een muffinrand boven je broek zichtbaar wordt.

    Vervolgens bekruipt je een schuldgevoel en voor je het weet tijger je weer door de keukenla op zoek naar troost: het plan is nu toch al mislukt. Herkenbaar? Wil jij ook meer grip op emotie eten? Jij kan deze momenten de baas worden. Hier volgen vier simpele tips om in de praktijk toe te passen.

    1. Kijk wat de echte reden is dat je wilt eten

    Je wilt eten. Bepaal eerst voor jezelf of het écht tijd is om je volgende maaltijd tot je te nemen of dat je graag wil eten omdat je onrustige gedachten hebt of je in een stressvolle situatie zit. Bij dat laatste is het tijd om jezelf even tot halt te roepen. Wat is er op dat moment aan de hand en wat is jouw reden om nu naar eten te grijpen? Probeer dit probleem bij de kern op te lossen en laat het eten voor wat het is. Probeer je gevoelens in kaart te brengen en zorg voor de juiste afleiding. Onthoud dat eten niet de oplossing gaat zijn. Het geeft korte rust en lange onrust.

    2. Herken de signalen van emotie eten

    Zoet = comfort. Heb je trek in specifiek voedsel als snoep, koek of chocola? Dat kan een teken zijn van emotie eten. Herken de signalen en zorg dat er niks binnen handbereik ligt om gedachteloos naar binnen te schuiven. Wat is het voedsel waar je snel naar grijpt als je emotioneel bent? Laat dat vooral liggen tijdens je wekelijkse boodschappen en zorg dat de fruitschaal goed gevuld is.

    3. Zorg dat je geen maaltijden overslaat

    Houd je aan je drie maaltijden en twee of drie tussendoortjes. Zorg dat je geen trek hoeft te krijgen en dat je continu een verzadigd gevoel krijgt. Heb je wel wat eetbehoeftes door de dag heen? Kijk dan eens of je wat kunt schuiven met maaltijden of vul deze momenten door het drinken van een glas water of het nemen van een stuk fruit.

    4. Zoek andere troost

    Laat de koekjestrommel voor wat het is. Geef aandacht aan je emoties op een andere manier. Haal eens een paar keer diep adem. Ga even rustig zitten en pak een glas water. Wees lief voor jezelf met een mooie aankoop, ga sporten of maak een wandeling als je vol frustratie zit en schrijf alles van je af op verdrietige momenten. Dat lucht een stuk meer op dan het eten van troost-voedsel, waar je je alleen maar schuldiger over gaat voelen.