Home Blogs Haal meer uit je yoga-oefeningen met de power van mindfulness

Haal meer uit je yoga-oefeningen met de power van mindfulness

0
Haal meer uit je yoga-oefeningen met de power van mindfulness

Als je een dag hard gewerkt hebt, is niets fijner dan tot rust komen tijdens de flow van je yoga-oefeningen. Maar helaas valt het niet altijd mee om de yoga-bliss in de dagen erna vast te houden. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft je een handig stappenplan waarmee je veel langer profijt hebt van je yoga-ontspanning.

Misschien kom deze situatie je bekend voor: na je yoga-sessie les voel je je kalm en helder, en kun je de hele wereld aan! Maar de dag erna, wanneer de ene irritatie de andere frustratie opvolgt, is je fijne yoga-ontspanning geheel vervlogen en kijk je alweer reikhalzend uit naar de volgende les. De kwestie is dus: hoe zorg je ervoor dat je meer uit de heilzame effecten van yoga haalt?

1. Vóór de les: geef je oordelen aandacht

Bereid je emotioneel voor op je yogales, in plaats van zomaar eraan te beginnen.
Kijk op de dag van je sessie bij jezelf naar binnen en spoor oordelen op:

  • De docent moet niet teveel ingewikkelde poses geven, hoor!
  • Ik hoop dat de anderen zich dit keer niet zo zullen uitsloven.
  • Ik moet wel goed mee kunnen komen.
  • Ik moet na de les wel lekker ontspannen en soepel zijn, want waar doe ik het anders voor?

Het bewust worden van onbewuste oordelen en verwachtingen helpt om tijdens de sessie beter op de bewegingen zelf te kunnen focussen en zo een diepere rust te creëren. Let erop dat je jezelf niet afstraft over deze oordelen… het ervan bewust-zijn is voldoende om de negatieve energie eruit te laten ontsnappen zodat je met een kalmer hoofd aan je les kunt beginnen.

2. Tijdens de les: vertrouw op je lichaam

Omdat sommige yoga-poses veel van je doorzettingsvermogen vragen, kunnen er allerlei ondermijnende gedachten opkomen:

  • Ik heb altijd zo’n moeite met deze pose, waarom kan ik dit toch niet?
  • Moet je haar zien, zij kan het wel!
  • Waarom ben ik toch altijd zo stijf en sloom?
  • Mijn gymleraar had gewoon gelijk dat ik niks kan!

Als je merkt dat je in zo’n kritische gedachte-spiraal gezogen wordt, breng dan je aandacht naar je lichaam. Bedenk dat alleen de zeur-stem in je hoofd vindt dat je het misschien niet aankan… maar dat je lichaam zelf het allemaal prima kan hebben. Neem jezelf voor dat je vertrouwt in de kracht en flexibiliteit van je lichaam, en dat je zo ver zult gaan als je lichaam toestaat — zonder te forceren.

3. Na de les: blijf aanwezig in je lichaam

De dag na je sessie houd je je focus zoveel mogelijk op je lichaam. Zie het maar als de dag waarop je je lichaam eert. Besef dat je lichaam altijd alles voor je doet, precies wanneer jij dat wilt. Als je vandaag je koffiekopje pakt, sta dan even stil bij die beweging. Je arm strekt zich uit, je hand opent zich, je vingers pakken het kopje. Al deze bewegingen zijn uiterst complex. Waardeer dit wonder van de natuur, waar je altijd, elke minuut van de dag, over kunt beschikken zonder er iets bijzonders voor te hoeven doen. Met oprechte aandacht voor je lichaam cultiveer je positief denken, en zul je merken dat er nauwelijks ruimte overblijft om je te ergeren aan die irritante collega, of om over je familie-meeting volgende week te piekeren.

Duurzame kwaliteit

Zodra je de power van mindfulness aan je yoga-oefeningen toevoegt, en daarmee het denken tot rust brengt, zul je je ook na de sessie dieper ontspannen voelen. Je hebt het drukke denken immers niet slechts onderbroken door je focus te verleggen naar het uitvoeren van je yoga-poses, maar je hebt je denken bewust geobserveerd… en bent niet in z’n slappe praatjes meegegaan. Op deze manier ervaar je een innerlijke rust van een duurzame kwaliteit. Je zult merken dat als je je yoga-flow voortaan op deze manier doet, je die diepe ontspanning veel langer vast kunt houden in de dagen erna.

In Marisa’s verdiepingsartikel over mindful yoga-oefeningen vind je nog meer praktisch inzetbare tips.