Het alternatief voor diëten en lijnen

    1901

    Heb jij alle diëten die er bestaan wel zo’n beetje uitgeprobeerd en ben je er inmiddels ook achter dat die simpelweg niet werken? Ben je helemaal klaar met lijnen, op een houtje bijten, honger lijden, volhouden en doorzetten om het gewenste resultaat op de weegschaal te behalen? Dan is het tijd om het roer nu definitief om te gooien en het eens op een hele andere manier aan te pakken!

    Of je nu last hebt van overgewicht, niet helemaal tevreden bent met je lijf, eindelijk af wilt van die eetbuien die zo af en toe (of vaker…) de kop op steken of een gezonde, relaxte relatie wilt met eten; er is echt een effectieve manier op die problematiek aan te pakken. Niet een quick-fix oplossing die alleen werkt zolang je je aan strikte regeltjes houdt, maar een blijvende veranderde manier van naar jezelf en je eetgedrag kijken. Het alternatief voor diëten en lijnen is zelfcompassie. Zelfcompassie? “Dat is toch zoiets als jezelf heel zielig vinden? Of een duur woord voor zelfmedelijden?”. Nee, absoluut niet. Wat het dan wel is en hoe het je kan helpen in de strijd tegen de kilo’s en eetbuien? Dat zal ik hier uitleggen.

    Zelfcompassie

    Zelfcompassie bestaat uit drie elementen; vriendelijk zijn voor jezelf, erkennen dat je mens bent met al je plussen en minnen en op een gebalanceerde manier omgaan met je negatieve emoties, gevoelens en gedachten.

    En hoe gaat dat dan helpen bij het afvallen?

    Wanneer je milder bent voor jezelf en jezelf minder negatief toespreekt, ervaar je ook minder negatieve gedachten over jezelf, wordt je zelfbeeld beter en blijf je minder snel ‘hangen’ in een negatieve spiraal die vaak volgt op ongezonde uitspattingen. Je pakt immers makkelijker de draad weer op, voelt je lekkerder over jezelf en bent sneller geneigd goed voor jezelf te willen zorgen als je jezelf de moeite waard vindt!

    Zelfcompassie en een gezonde leefstijl

    Zelfcompassie is dus dat je vriendelijk bent voor jezelf en dan met name wanneer je lijdt, faalt, fouten hebt gemaakt of jezelf tekort voelt schieten. Vaak zijn we in zulke situaties heel hard voor onszelf en heel onaardig. Wanneer je jezelf in zo’n situatie bevindt, bedenk dan eens wat een goede vriend of vriendin tegen je zou zeggen. Dat zou ongetwijfeld een stuk aardiger zijn dan wat jij tegen jezelf zegt wanneer je toch dat derde chocolaatje hebt genomen, wijntje hebt ingeschonken, niet bent gaan hardlopen of bent gezwicht voor een bitterbal.

    Zelfcompassie is ook erkennen dat iedereen moeilijke dingen meemaakt, iedereen fouten maakt en gebreken heeft. Jij bent niet de enige die het moeilijk vindt om een dieet vol te houden. Ook andere mensen moeten moeite doen om op gewicht te blijven. Vinden het lastig om ’s avonds de snacks te weerstaan en hebben niet altijd zin in 250 gram groenten per dag. Je staat dus niet alleen in je strijd. En heb je dan een keer een dag toch teveel gegeten, teveel gesnoept of teveel wijntjes gedronken, dan kan het helpen je te realiseren dat jij daarin niet de enige bent. Iedereen heeft wel eens een dag waarop het anders gaat dan gepland. Probeer je in zo’n geval af te vragen hoe anderen daar mee omgaan en hoe zij de draad dan weer oppakken. Want de draad weer oppakken helpt echt beter, dan boos blijven op jezelf!

    Niet onderdrukken of overdrijven

    Tenslotte is zelfcompassie ook je negatieve emoties en gedachten op een gebalanceerde manier benaderen. Ze niet onderdrukken, maar ze ook vooral niet overdrijven. Het is het besef ontwikkelen dat ze komen en gaan. En vooral dat jij je emoties en gedachten niet bént. Je hébt ze alleen. Daardoor is het een stuk gemakkelijker om je gedachten niet altijd zo serieus te nemen. Het zijn immers maar gedachten. Geen feiten. Dus hoor je jezelf denken “Na deze bonbon is mijn dag toch al verpest” dan kun je daarom lachen en antwoorden met “Dat is niet waar, ik heb nog een hele dag voor me om gezonde keuzes te maken!”. Zou dat misschien beter werken dan er maar in meegaan en de hele doos leeg eten?

    Wanneer je accepteert dat je soms een moeilijke dag hebt, dat de dingen vandaag even tegenzitten of dat je wat ongezondere keuzes hebt gemaakt de afgelopen tijd, zonder dat je de negatieve gevoelens die daarmee gepaard gaan (denk aan schuld gevoel, verdriet, boosheid etc.) de overhand laat krijgen, is het veel makkelijker om de negatieve gevoelens ook weer los te laten. Op deze manier krijgen ze niet de macht die ze anders wel zouden hebben gekregen. Daardoor voel je je bijvoorbeeld minder lang schuldig, verdrietig of boos en ga je eerder stappen ondernemen om je de volgende keer niet weer zo te voelen.

    Kwamen die negatieve gevoelens doordat je teveel had gegeten, niet was gaan sporten of toch taart had genomen terwijl je jezelf had voorgenomen dat niet te doen, dan zul je die gevoelens makkelijker los kunnen laten doordat je ze simpelweg accepteert als negatieve gevoelens die ook wel weer ‘weggaan’ en zul je de volgende keer waarschijnlijk beter nadenken over je eten, beweegpatroon en al die andere dingen die goed en/of minder goed zijn voor jouw gezondheid.

    Diana van Dijken is Voedingspsycholoog en Acceptatie en Commitment Therapeut en is gespecialiseerd in het begeleiden van vrouwen met gewichtsproblemen en eetproblematiek.