Het geheim achter blijvend gezond eten

    481

    Ik geef het niet graag toe, maar ik gedij het best bij rust, reinheid en regelmaat. Ik vind het prettig als ik overzicht heb en weet waar ik aan toe ben. Het geeft rust en ruimte in mijn hoofd om te creëren. Hoogtepunten in mijn streven naar rust zijn de momenten dat ik zie dat alle facturen betaald zijn na mijn maandelijkse administratieronde en als het huis lekker schoon en opgeruimd is. Ook favoriet: alle wasmanden leeg en alles fris gewassen in de kast. Dag onrust! Hallo ruimte!

    Om de regelmaat in mijn bestaan een handje te helpen, maak ik iedere week op vrijdag een to-do-lijst voor de komende week en ruim ik mijn bureau op. Zo begin ik fris aan het weekend. Verder zoek ik twee keer per jaar mijn klerenkast grondig uit: alles wat ik het afgelopen seizoen niet aanhad, gaat eruit en zet ik klaar in de doos voor de tweedehandswinkel. Heerlijk, ruimte!

    Ook op eetgebied bewijzen de drie r’s hun kracht. Zolang mijn dagen gestructureerd verlopen, gaat gezond eten vanzelf. Is de structuur zoek, is het moeilijker mijn gezonde eetgewoonten vol te houden. Dit hoor ik ook vaak terug van cliënten; ze kunnen zich prima houden aan hun voedingsadvies tot de structuur doorbroken wordt door bijvoorbeeld een feestje, vakantie of het weekend. Het geheim achter een blijvend gezond voedingspatroon is dan ook om voor jezelf een goede ‘eetstructuur’ te creëren. Dat doe je zo:

    • Maak één keer per week aan de hand van jouw agenda (en die van je huisgenoten) een ‘to-eatlijst’ voor de hele week. Kijk gelijk waar knelpunten zitten en plan voor die momenten makkelijke maaltijden. Plan ook per dag in hoe laat je gaat koken. Door extra te koken op een andere dag of door alvast dingen voor te bereiden, anticipeer je op dagen waarop je weinig tijd hebt om te koken.
    • Maak aan de hand van je ‘to-eatlijst’ een boodschappenlijst en haal je boodschappen bij voorkeur wekelijks in één keer in huis. Het kost je minder tijd en minder geld. Bovendien wissel zo onderling met maaltijden; je hebt immers alles in huis.
    • Plan onregelmatige dagen, zoals het weekend, in en houd er rekening mee dat het dan rommeliger is. Vaak zijn dit dagen waarop je geen zin hebt om te koken (ik in ieder geval niet), dus zorg dat er ook wat ‘makkelijke’ dingen in huis zijn die je zonder al te veel moeite kunt eten of maken. Of dingen die je partner en kinderen eenvoudig zelf kunnen bereiden zodat jij je handen vrij hebt. Ben je iemand die juist graag in het weekend uitgebreid kookt, bereid dan gelijk wat dingen voor de rest van de week voor en vries ze in, dat scheelt!
    • Bepaal voor jezelf wat jouw ideale etenstijden zijn en probeer zo veel mogelijk die momenten vrij te houden om te eten. Sla ook geen maaltijden over; vaak ga je die later op de dag uitgebreid inhalen door te snoepen en te snaaien.
    • Zorg verder dat je voorbereid bent op onverwachte situaties met een of twee noodmaaltijden in de diepvries en een aantal makkelijke (gezonde) snacks voor het grijpen. Heel handig!

    Carola van Bemmelen is voeding- en leefstijlcoach en daagt iedereen uit tot gezond eten en leven.