Hoe je met positief denken je stress kunt verminderen

    888

    Positief denken wordt vaak verward met het wegdrukken van negatieve gedachten. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft een paar praktische tips om stress te lijf te gaan met de kracht van positief denken, zonder weg te lopen voor de uitdagingen van het leven.

    1. Acceptatie

    Als je je gestrest voelt, dan is de eerste stap van positief denken niet je negatieve gedachten veroordelen en vervangen, maar actief en met volle overgave accepteren wat er gaande is en hoe je je daaronder voelt. De hele dag door gebeuren er dingen die niet leuk zijn, van het missen van de trein tot en met het verliezen van je mooie baan… en alles daartussenin. Normaal gaan we uit ons dak van dit soort tegenvallers. De werkelijkheid voldoet op dat moment niet aan onze verwachtingen en instinctief verzetten we ons. Dit mag niet gebeuren, dit is zo oneerlijk, waarom overkomt mij dit toch?! Maar zo is het leven. Soms mooi, soms onbegrijpelijk hard. Verzet levert veel stress op in de vorm van woede en verdriet.

    Overkomt je vandaag iets naars, zeg dan tegen jezelf: ‘Ja, dit is onwijs erg. Ik baal hier enorm van.’ Je geeft jezelf er niet van langs, maar probeert compassie voor jezelf te voelen. Je zult merken dat dit je stress vermindert en je je direct meer ontspannen voelt.

    2. Ruimte voor positief denken

    Door het volledig onderkennen van de situatie en het accepteren van de emotionele pijn die het je geeft, ontstaat er denk-ruimte in je hoofd om nuchter naar je situatie te kijken. En zonder paniek en drama gaat je brein dan vanzelf op zoek naar de oplossing voor je probleem.

    Stel dat je ontslagen wordt… zonder te vervallen in zinloze woede of verdriet kun je glashelder zien dat dit eindelijk je kans is om voor jezelf te beginnen — iets wat je allang van plan was maar nooit aandurfde. Of je ziet dat dit nu het moment is om weer te gaan studeren en alsnog je droomcarrière te starten.

    Positief denken op een mindful manier is bewust de keuze maken om je niet op je kop te laten zitten door je angstige ego wat van elke tegenvaller uit zijn ster gaat. Met mindfulness blijf je ten alle tijden nuchter, weiger je je in zinloos drama te laten slepen, en gun je je mind helderheid om creatieve oplossingen te bedenken.

    Lees meer handige tips in Marisa’s verdiepingsartikel over positief denken.