Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? 7 tips!

    1425

    Wil je graag meer zelfvertrouwen ontwikkelen? Omdat je bang bent te falen? Twijfelt aan jezelf? Denkt niet goed genoeg te zijn? Dat is erg vervelend. Zeker als het je ervan weerhoudt je doelen te bereiken. Immers, ben je zelfverzekerd? Dan gaat alles een stuk gemakkelijker. Je voelt je sterker, bent veerkrachtiger en positiever. Bijgaand een aantal praktische adviezen om zelfverzekerder te worden en dus meer zelfvertrouwen uit te stralen!

    1. Benader het positief

    Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? Dat doe je niet door negatief te denken, zoals: ‘Ik kan het niet’ of ‘Dat lukt mij nooit’. Zo voed je je angst alleen maar. Pak het de volgende keer eens anders aan. Maak de dialoog met jezelf positief. Denk of zeg: ‘Ik kan het!’. Of: ‘Dat lukt mij!’. Gewoon doen, want onbewust ga je daar ook naar handelen. Je pakt dingen eenvoudigweg zelfverzekerder aan. Lukt het een keer niet? Laat je dan niet uit het veld slaan. Herinner je liever de keren het goed ging. Dat draagt bij aan je zelfbewustheid!

    2. Bereid je voor

    Zelfverzekerd zijn voelt goed. Maar, bedenk dat zelfs de meest succesvolle persoon wel een keer onzeker is. En daar is helemaal niet mis mee. Zolang je je er maar niet door laat leiden. Dat kun je doen door je gedegen voor te bereiden. Moet je een lezing geven? Zorg dat je verhaal klopt en prent het in je hoofd. Visualiseer het. Doe dat een paar keer voor het moment suprême. Wedden dat je onzekerheid minder is? Zo niet? Pas dan een oude truc van mijn opa toe. Die zei: beeld je in dat iedereen in de zaal in z’n blote kont zit. Lach en doe je verhaal.

    3. Hoe meer zelfvertrouwen krijgen? Doe (zelf)kennis op!

    Heb je (zelf)kennis? Weet je wat je persoonlijke eigenschappen zijn? Over welke kwaliteiten en capaciteiten je beschikt? Dat maakt je een stuk sterker. Dus, bevorder je (zelf)kennis. Dat maakt je sterker en geeft je een goed gevoel over jezelf. Bovendien voorkom je zo dat je je oor laat hangen naar anderen.

    4. Ga sporten en mediteren

    Sporten is niet alleen gezond omdat je houding erdoor verbetert en je uithoudingsvermogen toeneemt. Eveneens maak je positieve stofjes aan, zogenaamde endorfines die je een goed en gelukkig gevoel geven over jezelf. Neem je daarnaast regelmatig even de tijd om te mediteren? Dat brengt je geestelijk tot rust en is eveneens goed voor je zelfvertrouwen. Mediteren houdt je in het hier en nu. Je kijkt niet terug op wat er mis is gegaan. Zorg je er eveneens voor dat je genoeg slaap krijgt? Dan ben je overdag uitgerust, waardoor onzekerheid minder snel vat op je krijgt.

    5. Fouten maken we allemaal

    Bang zijn om in de fout te gaan, versterkt je onzekerheid alleen maar. Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? Realiseer je dat niemand perfect is. Iedereen maakt wel een keer een fout. Echt! Laat je daar niet door van de wijs brengen. Laat het los. Wat geweest is, is geweest. Zie het gewoon als een leermoment. Een stukje extra (levens)ervaring. Dat je sterker maakt en verder laat groeien.

    6. Schenk aandacht aan je uiterlijk

    Ben je onzeker? Ga dan niet in je oude en vale joggingbroek, afgedragen gympen en met dat ongewassen bosje haar de deur uit. Dat ondermijnt onbewust je zelfbeeld. Besteed aandacht aan jezelf. Kies je outfit met zorg, verzorg je haar, doe een lekker geurtje op. Recht je schouder en loop met een fiere houding. En uiteraard: tover een glimlach op je gezicht. Zo geef je aan dat je jezelf respecteert!

    7. Houd bij wat je bereikt

    Hoe je meer zelfvertrouwen krijgt? Start met het bijhouden van een lijstje met zaken die je wilt bereiken en/of doen. Dat kan voor de korte en de lange termijn zijn. Dus: per dag, week, maand enzovoort. Voorwaarde is wel dat het realistisch is wat je nastreeft. Schrap wat je gedaan hebt van de lijst. Neem wekelijks even een momentje om te kijken wat je zoal hebt gepresteerd. Geef jezelf een schouderklopje of vier je succes. En… geniet ervan. Zeker weten dat er genoeg is om trots op te zijn en je zelfvertrouwen te boosten!

    Kortom: hoe meer zelfvertrouwen krijgen, kan op allerlei manieren. Begin door een klein stapje te zetten. Want, succesvol zijn in kleine dingetjes verhoogt je zelfvertrouwen. En… daardoor kun je gaandeweg ook grotere zaken zelfverzekerder aanpakken! Wil jij jezelf beter leren kennen en je zelfvertrouwen ontwikkelen? Loop jij rond met de oervragen ‘wie ben ik’ en ‘wat wil ik’? Kijk dan eens hier.