Hoe kun je stress verminderen in de drukte van alledag?

    883

    Als je regelmatig stress ervaart wil je niets liever dan daar aan ontsnappen. Dus wordt er snel een vakantie geboekt of – als je ’t echt niet langer uithoudt – een behandeling bij de masseur. Maar zodra je weer thuis of op je werk bent, ren je opnieuw mee in de mallemolen van doen-doen-doen en ben je al snel weer terug bij af. Ontlopen is dus niet echt een duurzame oplossing. Is het niet veel efficiënter om te weten wat stress veroorzaakt en hoe je het in je dagelijkse leven kunt verminderen?

    Hoe ontstaat stress eigenlijk?

    We kennen allemaal het gevoel van spanning: een dichte keel, trillende handen, verkrampte schouders. De symptomen zijn ons meteen duidelijk, maar wat de meesten van ons nog niet weten is dat stress in onze gedachten ontstaat. We denken dat stress door omstandigheden in de buitenwereld veroorzaakt wordt: door een vervelende ruzie of een trein die net voor je neus wegrijdt. Maar wat er werkelijk plaatsvindt, is dat onze hersenen negatieve oordelen produceren over een (meestal neutrale) gebeurtenis. Door die negatieve gedachten worden er stresshormonen aangemaakt, en ons lichaam reageert daarop met trillende handen en een dichte keel. Stress ontstaat dus door ons eigen denkproces en heeft meestal weinig met werkelijke bedreigingen te maken. Kijk maar naar passagiers in een vliegtuig: de één geniet er volop van terwijl de ander zwetend van de angst de minuten aftelt.

    Stress verminderen met mindfulness

    De stress die we elke dag ervaren kunnen we effectief verminderen als we ervoor zorgen dat we ons denkproces onder controle houden. In plaats van ruimte te geven aan allerlei negatieve gedachten, zoals ‘dit rapport ga ik echt nooit afkrijgen en dan wordt m’n baas boos!’ of ‘dit vliegtuig maakt echt heel gekke geluiden, dit wordt een noodlanding!’ kunnen we zelf tegenwicht bieden en ons denken aan banden leggen. Dit is precies wat mindfulness doet: je denken observeren en vervolgens niet meer automatisch meegaan in paniekerige gedachten.

    Maar… mindfulness is toch iets met mediteren?

    In de oorspronkelijke mindfulness-training leer je inderdaad elke dag een uur te mediteren om het denkproces te observeren, waardoor onrustige gedachten vanzelf kalmer worden. Het nadeel is echter dat de meeste mensen geen puf hebben om elke dag op een meditatiekussentje te zitten. En dus blijf je gestrest rondlopen, ook na het volgen van de mindfulness-training.

    Mindfulness in alles wat je doet

    Het mooie van mindfulness is echter dat je het ook elke dag, in alles wat je doet, kunt toepassen. Het geheim: aandacht. Zodra je volledige aandacht schenkt aan wat er gebeurt, kun je duidelijk zien wat er precies in je denkproces gebeurt en vervolgens ingrijpen.

    Doe mindfulness vandaag

    Stress verminderen met mindfulness kun je uitproberen als je dit eenvoudige stappenplan volgt:

    1. Accepteer je stress
      Als je stress ervaart, laat het er dan gewoon zijn. Verzet je niet en geef jezelf niet op je kop omdat je je gespannen voelt. Er is niks mis met deze stress, het mag er gewoon zijn. Dus haal een paar keer diep adem en accepteer je stress zoals het is.
    2. Observeer je gedachten
      Wat schiet er nu door je hoofd? Als je goed oplet, zijn het gedachten die spanning veroorzaken. De gedachten zijn negatief over anderen, en kunnen ook negatief over jou zijn. Besef dat het slechts gedachten en oordelen zijn… niet de waarheid. Ga dus niet klakkeloos mee met de inhoud van je gedachten. Dit is normaal, ze weten niet beter. Laat ze gewoon lekker kletsen maar ga niet in discussie.
    3. Voel je lichaam
      Om je hersenen af te leiden van al die negatieve oordelen, concentreer je je nu op je lichaam. Lokaliseer de stress in je keel, in je buik of in je schouders. Adem rustig naar die plek toe. Veroordeel je stress niet, maar geef het ruimte. Zo verdun je de stress en kan je lichaam vanzelf weer ontspannen. Succes!

    Wil je meer weten? Lees dan haar uitgebreide artikel over stress verminderen dankzij de kracht van mindfulness.