Hoe voorkom je dat andermans problemen op jouw schouder komen te liggen?

    365

    Voel jij je altijd verantwoordelijk voor allerlei taken en problemen van anderen? Zowel privé als op je werk? En gaat het ten koste van jezelf? Heb je nauwelijks nog de tijd en de puf voor je eigen zaken? Voel je je gestrest, moe en gefrustreerd? Zonde! En trouwens? Je enorme verantwoordelijkheidsgevoel is ook niet gezond! Waarom andermans problemen op je schouders rusten én tips hoe je dat voorkomt.

    Waarom rusten andermans problemen op je schouder?

    Oké, dat je je verantwoordelijkheid neemt is mooi én nobel. Zeker als het gaat om je eigen taken en besognes. Maar, ben je óók altijd die rots in de branding voor je vrienden? Altijd beschikbaar om andermans problemen op te lossen, en klussen te klaren? Doe je dat omdat je geen ‘nee’ kunt zeggen uit angst voor kritiek of wil je graag de controle houden? Ben je misschien bang om te falen? Ben je een perfectionist?

    De kans is groot dat je te veel hooi op je vork neemt en over je grenzen gaat. Je hebt dan nauwelijks tijd voor jezelf, voelt je vermoeid, verdrietig, boos en gefrustreerd. Dat je op den duur bezwijkt onder alle stress en volledig opgebrand en uitgeteld op de bank ligt, is niet ondenkbaar.

    7 tips om andermans problemen van je schouder te houden

    1. Zeg vaker ‘nee’!

    Het is een feit: ‘ja’ zeggen is makkelijk. Je wordt zo aardig en behulpzaam gevonden, het geeft een goed gevoel en het voorkomt conflicten. Maar wat heb je eraan als je straks opgebrand thuis zit? Dus, haal even adem als iemand je hulp vraagt, kom voor jezelf op en zeg wat vaker ‘nee’. Bedenk dat het niet persoonlijk bedoeld is.

    1. Vraag even bedenktijd

    Deze tip ligt in het verlengde van vaker ‘nee’ zeggen mag. Want ben je druk met de tig verantwoordelijkheden die op je bordje liggen? En vraagt iemand op zo’n moment om je hulp? Vraag dan even wat bedenktijd. Je kunt dan rustig checken of je er überhaupt wel tijd én energie voor hebt.

    1. Leer grenzen stellen

    Geef je telkens voorrang aan de wensen, behoeften, problemen en strubbelingen van anderen vanwege je grote verantwoordelijkheidsgevoel? Dat siert je, maar realiseer je dat het je op den duur uitput. Je hebt immers elke dag maar een bepaalde hoeveelheid energie. Geef je die aan anderen? Dan blijft er niets voor jezelf over. Dus? Leer je eigen grenzen stellen en respecteer die.

    1. Check of het wel echt je verantwoordelijkheid is

    Doet zich iets voor en dreigt je verantwoordelijkheidsgevoel het over te nemen? Stel jezelf dan eens de volgende vragen om te checken of je in actie moet doen, namelijk: Kan ik er iets aan doen? Is het mijn taak om iets te doen? Heb ik de tijd en de mogelijkheid om me ermee bezig te houden? Is het überhaupt nodig dat ik actie onderneem? Deze vragen helpen om van een afstandje naar jezelf te kijken en te onderzoeken of je verantwoordelijkheidsgevoel het niet van je overneemt.

    1. Help eens niet!

    Reageer niet met ik doe het wel, ik zoek het voor je op of laat mij dat maar doen. Wat gebeurt er dan eigenlijk? Worden zorgtaken niet gedaan? Relatieperikelen niet opgelost? Werkklussen niet afgerond? Bekijk het eens van een afstand. Loopt de boel in honderd? De realiteit leert dat het wel meevalt. Vaak zijn mensen heel goed in staat zijn om zaken zelf het hoofd te bieden. Misschien niet op jouw manier, maar het gebeurt wel.

    1. Zorg voor een gezonde balans

    Zorg dat je genoeg tijd overhoudt voor jezelf om leuke en ontspannende dingen te doen met vrienden en familie. Ga sporten, een hobby uitoefenen, wandel in de natuur, ga naar de film, bezoek een sauna of pak een terrasje. Zo bestrijd je spanningen en houd je energie op peil om je verantwoordelijkheden het hoofd te bieden.

    1. Praat erover

    Hol niet door als het water tot aan je lippen staat. Praat erover met je partner, op je werk en met vrienden. Vaak geeft dat al meer lucht. Kijk ook eens of je verantwoordelijkheden kunt delegeren of zoek samen naar andere slimme oplossingen? Niemand is erbij gebaat als jij straks met een burn-out thuis zit. Schakel eventueel professionele hulp in. Immers, je verantwoordelijkheid nemen en anderen willen helpen, is een mooie eigenschap. Maar, schiet je erin door dat is niet fijn voor je omgeving en ook niet voor jezelf.

    Wil je zelf leren grenzen te stellen of anderen hierbij helpen?

    In de opleiding Basis Coach van Sonnevelt staat de vraag centraal wie jij in de basis bent. Er wordt veel aandacht besteed aan het omgaan met thema’s zoals zingeving, werk en relaties. Door te kijken naar je eigen processen, wordt helder welke kwaliteit(en) en belemmering(en) je hebt ontwikkeld en wie je in de ‘basis’ bent.