Home Blogs Hoe voorkom je dat je roofbouw op jezelf pleegt?

Hoe voorkom je dat je roofbouw op jezelf pleegt?

0
Hoe voorkom je dat je roofbouw op jezelf pleegt?

Afgelopen week werd ik uitgescholden in het verkeer. Alhoewel het totaal onterecht was, bracht het me toch van mijn stuk. Mijn adem en hartslag bleven nog lang versneld en alles in mijn lichaam was in paraatheid gebracht om te vechten of vluchten. Voor mij een incident, maar velen zitten continue in een stressvolle omgeving of situatie. En die negatieve energie en stress, zelfs onbewuste gevoelens en gedachten, hebben direct effect op de gezondheid van je hart.

Wat is HRV?

Je HRV is je hartslagvariabiliteit en dat is de periode tussen je opeenvolgende hartslagen. Stel: jouw hartslag is 60 slagen per minuut; dat wil niet zeggen dat je precies elke seconde een hartslag hebt. Dat varieert. De ene keer komt de hartslag na 1 seconde dan weer na 0.58 dan weer na 1,01, etc. Hoe hoger je HRV; hoe variabeler de hartslag, hoe gezonder het hart. Als de variatie in hartslag sterk en gezond is, wisselen de fases van versnellen en vertragen elkaar snel en regelmatig af en is er sprake van ‘coherentie’.

Het effect van emoties

Emoties zoals woede, angst, verdriet maar ook meest onbenullige zorgen hebben een negatief effect op onze hartcoherentie terwijl emoties zoals vreugde en liefde deze positief beïnvloeden. Coherentie is niet een toestand van ontspanning maar meer een situatie waarin we in een ‘flow’, in harmonie met onszelf zijn. Als we innerlijke balans vinden heeft de buitenwereld uiteindelijk minder grip op ons en daarmee op ons hart, onze gezondheid en levensverwachting.

Ademoefening

Er is een hele effectieve en eenvoudige manier om de veranderlijkheid van je hartslag te vergroten en deze in coherentie te brengen. Doe deze oefening zo’n 5-10 minuten per dag. Een mooi moment voor deze oefening is voor het slapengaan.

• Adem rustig in door je neus en vervolgens weer uit door je neus. Maak de uitademing iets langer dan de inademing.
• Je stuurt je ademhaling niet, het enige dat je bewust doet is pauzeren na je uitademing. Dus in door je neus en uit door je neus en dan pauzeren. Je hoeft niet zo lang mogelijk te pauzeren. Je ademt weer in als je lichaam het seintje geeft dat het weer tijd is om in te ademen.
• Terwijl je dit blijft doen breng je positieve aandacht naar je hart.

De ademoefening in combinatie met het oproepen van positieve emoties leidt al snel naar coherentie in het ritme van je hartslag.

Nanneke Schreurs is voedingsdeskundige, orthomoleculair therapeut, personal trainer en yogadocente. Al meer dan dertig jaar is zij zowel werkzaam in de fitnessindustrie als de horeca. Nanneke schreef meerdere boeken waaronder ‘Fit Vega(n) Food’ en ‘Intermittent Fasting’.

Vorig artikel Zo leef je langer en gezonder – 5 tips
Volgend artikel We hebben alles, maar zijn soms toch ongelukkig. Hoe komt dat?
Nanneke Schreurs
Nanneke Schreurs is voedingsdeskundige, orthomoleculair therapeut, personal trainer en yogadocente. Al meer dan dertig jaar is zij zowel werkzaam in de fitnessindustrie als de horeca. Nanneke schreef meerdere boeken waaronder Fit Vega(n) Food en Intermittent Fasting. Daarnaast is zij vegan chef en schreef ze recepten voor andere Fajah Lourens en Vivian Reijs. Twintig jaar geleden startte zij met haar man restaurant Rendez Vous in Mijdrecht en in 2015 opende zij haar eigen studio. Bij Optimal Health Studio begeleidt zij met haar team mensen op het gebied van voeding, training en ontspanning.