Home Blogs In de overgang? Ontdek de relatie tussen overgang en voeding

In de overgang? Ontdek de relatie tussen overgang en voeding

0
In de overgang? Ontdek de relatie tussen overgang en voeding

Vrouwen die in de overgang zijn, hebben altijd een hele lijst aan klachten. Klachten die iedere vrouw in de overgang zo snel mogelijk wil laten verdwijnen. Daar zijn allerlei middeltjes voor maar vaak is dit echter helemaal niet nodig. Vrouwen in de overgang kunnen veel van hun klachten voorkomen door zich te verdiepen in de relatie tussen klachten die horen bij de overgang en voeding.

In de overgang? Niet alleen maar negatief!

Al die overgangsklachten hangen samen met het feit dat het lichaam zichzelf opnieuw aan het regelen is, met als belangrijkste effect dat het lichaam steeds minder van het hormoon oestrogeen aanmaakt. Maar de overgang is niet alleen maar vervelend. Uiteindelijk is het een manier om het lichaam te herinrichten, klaar voor een nieuwe levensfase, waarbij je als vrouw niet meer vruchtbaar bent, maar je energie vrij maakt om andere dingen te doen. Je krijgt tijd en energie om jezelf te ontwikkelen, om je kennis te delen aan je kinderen. Probeer daarom om niet alleen de negatieve kanten van de overgang te zien. Geniet van het feit dat de menstruatie met bijkomende ongemakken uitblijft en zet de energie die je overhoud om in iets positiefs.

De overgang in met een gezond lichaam

Veel vrouwen merken maandelijks hoe groot de invloed van hormonen op het lichaam is. De hele menstruatiecyclus wordt immers in stand gehouden door een constante schommeling van hormonen. Als je lichaam niet gezond is, als je gezondheid te wensen overlaat, komen die schommelingen vaak extra hard aan. Daarom is het belangrijk om voor je in de overgang komt, je lichaam zo stabiel mogelijk te krijgen. Bijvoorbeeld door eens kritisch naar je eigen leefstijl te kijken en die aan te passen. Natuurlijk kun je tegen ziekte en erfelijke factoren niets doen, maar gezonde voeding kan al veel bijdragen. Wacht niet tot je klachten hevig worden, maar bereid je op tijd voor op de overgang. Door een gezonde leefstijl help je je lichaam zoeken naar de juiste balans, zodat de overgang niet teveel invloed op je leven krijgt.

De overgang en voeding

Een gezonde leefstijl gaat over bewegen, maar zeker ook over voeding. Genoeg vitaminen en mineralen zijn van groot belang. Belangrijke richtlijnen voor vrouwen in de overgang zijn eigenlijk gelijk aan die voor iedereen: zorg voor gevarieerde voeding, drink genoeg, vermijd suiker en te veel vet en eet genoeg groente en fruit. Daarnaast blijken juist vrouwen in de overgang vaak veel gewicht erbij te krijgen. Let daarom op je gewicht, geef niet teveel toe aan snoepbuien maar zoek gezonde alternatieven. Zo blijft het lichaam, ook in de overgang, gezond en kan het de hormoonveranderingen beter aan.

Fyto-oestrogenen

Behalve bovenstaande richtlijnen voor een gezonde leefstijl, zijn er ook allerlei voedingsstoffen waarvan men denkt dat ze speciaal goed zijn voor vrouwen in de overgang. Zo blijkt dat Japanse vrouwen minder last hebben van overgangsklachten. Men denkt dat dat komt doordat zij veel soja eten, waar fyto-oestrogenen inzitten, die bepaalde klachten helpen voorkomen. Voorbeelden van voedingsmiddelen waar veel fyto-oestrogenen inzitten zijn sojabonen, lijnzaad, rode klaver, kikkererwten, peulvruchten en volkoren granen. Als je van deze stoffen genoeg eet, kun je veel van de supplementen die op de markt zijn tegen overgangsklachten net zo goed laten staan, omdat die ook vooral op fyto-oestrogenen bevatten.

Vetten

Vrouwen in de overgang moeten daarnaast goed letten op het gebruik van olie. Gebruik bijvoorbeeld olijfolie in plaats van bakboter: daarin zitten stoffen die helpen tegen allerlei klachten die horen bij de overgang, zoals droge huid, vermoeidheid en futloos haar. Er zijn ook allerlei voedingsmiddelen waarin goede vetzuren zitten, zoals allerlei noten, sesam, lijnzaad en diverse soorten vis.

Laat ongezonde dingen staan

Er zijn ook voedingsmiddelen waarvan men denkt dat ze de klachten die horen bij de overgang juist bevorderen. Voorbeelden zijn koffie, thee, suiker, zuivelproducten, frisdranken, alcohol, varkensvlees, conserveermiddelen en chemicaliën. Wees met deze zaken dus zuinig, gebruik er zeker niet te veel van.

Maak het jezelf niet te moeilijk

Bovenstaande zou kunnen suggereren dat vrouwen in de overgang op een streng dieet moeten om klachten en overgewicht te voorkomen. Dat is niet per se het geval. Je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken om toch gezonder te kunnen gaan leven. Veel kleine aanpassingen kunnen al veel verschil maken.

Wil je meer weten? Volg dan de workshop Overgang en voeding en ontdekt wat je preventief met voeding kunt doen om bepaalde overgangsklachten te voorkomen.