Home Blogs 8 redenen waarom je energie krijgt van sporten!

8 redenen waarom je energie krijgt van sporten!

0

Sporten geeft je energie, maakt je fitter en gelukkiger. Bovendien heeft voldoende lichaamsbeweging een positief effect op je gezondheid. Zo versterkt het je spieren en botten, pak je overgewicht aan, draagt het bij aan gezonde hart- en bloedvaten, zorgt dat je hersenen optimaal functioneren en verhoogt je afweer. Lees hier 8 redenen waarom je je energieker voelt als je regelmatig beweegt. Voor wat extra sport motivatie!

1. Je concentratie neemt toe

Door te sporten stimuleer je je bloedsomloop. Hierdoor komt er onder andere meer zuurstofrijk bloed in je lichaam en dus ook je hersenen. En dat is in feite energie die ervoor zorgt dat je je beter kunt concentreren op bepaalde taken en klussen. Nog afgezien van het fijne gevoel dat je krijgt als je allerlei werkzaamheden naar tevredenheid afrondt.

2. Je voelt je fysiek sterker

Heb je weinig kracht? Dan ontbreekt je waarschijnlijk ook de energie om dingen te doen. Door geregeld te sporten bouw je spieren op en worden ze sterker. Verder zorgt bewegen ervoor dat je botten hun dichtheid behouden en er genoeg gewrichtssmeersel wordt aangemaakt. Dat is alleen maar prettig, want daardoor blijft je lichaam soepel en sterk. Alledaagse activiteiten kosten je dan geen moeite.

3. Sporten geeft je energie en boost je zelfvertrouwen

Bewegen zorgt er ook voor dat je er beter uitziet. Zo krijgt je huid een mooiere kleur onder andere omdat de doorbloeding in je lichaam verbetert en afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Verder ga je strakker in je vel zitten dankzij het spierweefsel dat je opbouwt. Al met al zorgt dat ervoor dat je je prettiger voelt, maar het boost ook je ego; zorgt dat je meer zelfvertrouwen hebt en energieker bent.

4. Je conditie verbetert

Een goede conditie betekent dat je volop energie hebt om dingen te doen. Echter, krijg je onvoldoende lichaamsbeweging? De kans is groot dat je conditie laag is. Dat allerlei alledaagse activiteiten je moeite kosten. Echter, plan je elke dag een sportieve activiteit? De norm in Nederland is 5 keer per week 30 minuten. Dan merk je weldra dat je uithoudingsvermogen met sprongen vooruit gaat en je jezelf fitter voelt. Nee, je hoeft niet meteen te gaan hardlopen of gewichten te tillen in de sportschool. Ook een dagelijkse lunchwandeling, meer traplopen, vaker je fiets pakken en de auto laten staan helpen je fitheid verhogen.

5. Je voelt je minder moe

Voel je je vermoeid? En heb je nergens zin in? Kom in beweging. Pak je sportspullen. Ga zwemmen, fietsen, wandelen, je huis boenen of tuinieren. Kom gewoonweg in beweging. Want, je lichamelijk inspannen doet je goed. Span je spieren aan, inhaleer die frisse buitenlucht en beweeg. Je lichaam beloont je na pakweg een half uurtje met nieuwe energie. Echt waar!

6. Je bestrijdt stress

Ook is sporten een zeer effectieve manier om je stress kwijt te raken. Want, na ongeveer een half uurtje matig intensief bewegen maakt je lichaam onder andere het geluksstofje endorfine aan. Dat bestrijdt niet alleen het stresshormoon, maar geeft je ook een gelukzalig gevoel. Daarbij stemt het je over het algemeen een stuk positiever. En… regelmatig bewegen maakt je eveneens veerkrachtiger waardoor je beter kunt omgaan met spanningen.

7. Je bent minder vaak ziek

Trouwens de endorfine die je aanmaakt tijdens het sporten, is ook goed voor je afweer. Want, het wakkert je immuunsysteem aan. Je bent daardoor minder vatbaar voor virussen.

8. Je slaapt stukken beter

Niet alleen zorgt lichaamsbeweging ervoor dat je energie hebt om de hele dag actief te zijn. Ook bevordert het je nachtrust. Want, regelmatig bewegen helpt je dieper en beter slapen. Gevolg is dat je de volgende ochtend goed uitgerust en vief opstaat.

Kortom: kom in beweging. Ga lekker sporten. Thuis, in de buitenlucht of sportschool. Het boost immers je energielevel, geeft je een fijn gevoel en draagt tevens bij aan het voorkomen van allerlei gezondheidsproblemen.
Wil jij graag mensen helpen om in beweging te komen? Neem dan eens een kijken bij de opleiding Beweegcoach van Sonnevelt.