Je wilskracht is geen spier die je kunt trainen

    433

    Voordat de Sugarchallenge geboren was, begon ik iedere dag vol goede moed met gezond eten. Vaak ging het bij het ontbijt al mis. Inmiddels weet ik dat het te maken heeft met één belangrijke factor: mijn bloedsuikerspiegel en de mate waarin die in balans is. Dat bepaalt in hoeverre ik weerstand kan bieden aan verleidingen.

    Mijn ‘dieetfalen’ had dus niets te maken met een gebrek aan wilskracht. Sterker nog: wilskracht kan alleen functioneren als je bloedsuikerspiegel goed in balans is. De plek in de hersenen waar wilskracht zetelt (de cortex cingularis anterior) heeft namelijk een constante aanvoer van glucose nodig. Bij grote pieken en dalen in je bloedsuiker wordt het daarom niets met je wilskracht en zit je voordat je het weet weer aan het volgende gebakje.

    Wilskracht is geen spier die je kunt trainen; het is een kleine batterij met maximaal vijftien minuten energie. Je bent er bliksemsnel doorheen. Zeker als je bedenkt dat jouw wilskracht niet exclusief beschikbaar is voor het maken van voedingskeuzes, omdat je lichaam het ook inzet bij andere beslissingen, gedachtes en beheersen van emoties. Als je wilskrachtbatterij leeg is, neemt je onderbewuste het over. Je bent aan de goden overgeleverd wanneer het gaat om het maken van gezonde keuzes. Dát is de reden dat zoveel mensen hun gezonde voedingsgewoonten niet volhouden.

    Pas als je weet hoe je je bloedsuikerspiegel in balans houdt én gaat samenwerken met je wilskracht, heb je kans van slagen. Pas dan kun je op de lange termijn resultaten bereiken en behouden. Hoe pak je dat aan? Aangezien jouw wilskracht per dag ongeveer vijftien minuten functioneert, is het belangrijk het in te zetten waar het je ook echt helpt. Zo doe je dat:
    Gebruik wilskracht op de korte termijn. Doelen op de lange termijn kun je nooit bereiken op wilskracht, doelen op de korte termijn wel. Hak daarom je langetermijndoelen in kleine stukjes en zet iedere dag een stap in de richting van jouw doel.

    Leef bij de dag, denk hooguit een dag vooruit. Herken je het gevoel van wanhoop bij de gedachte dat je nooit meer chocolade of wijn mag? De gedachte ‘nooit meer’ is de allerergste saboteur die er is. Nooit meer is heel lang en zoveel wilskracht heb je niet. Spreek daarom met jezelf af wat je de volgende dag eet en alleen daar houd je je aan.
    Ben je op dieet? Bepaal iedere avond wat je de dag erna eet. Ontbijt, lunch en diner. Leg desnoods een schrift bij de koelkast waarin je jouw dagmenu voor de volgende dag opschrijft. Op die manier word je nooit verrast door wat de dag je brengt.

    Streep iedere succesvolle dag af. Ook leuk: zet met een dikke stift een smiley op een succesvolle dag. Afvinken werkt inspirerend voor je brein én je ziet waar je staat.
    Hou je nieuwe gewoonten zo lang mogelijk vol. Hoe langer je nieuwe gewoonten volhoudt, des te beter ze in je hersenen verankerd worden. Hierdoor worden ze een automatisme en voor een automatisme heb je geen wilskracht nodig.

    Carola van Bemmelen is voeding- en leefstijlcoach en daagt iedereen uit tot gezond eten en leven.