Wat kunnen wij leren van de blauwe zones?

    22

    De blauwe zones zijn de gebieden in de wereld waar de mensen gezond en gelukkig hoogbejaard worden. Vaak wel ouder dan 100 jaar. Wat is de sleutel tot dit geheim? Volgens onderzoeker en publicist Dan Buettner, die langs de blauwe gebieden reisde, zit het ‘m in alledaagse dingen. Denk aan geloof, eten, wijn, seks, siësta en sterke familiebanden. In dit artikel leest je wat wij kunnen leren van de inwoners in deze gebieden.

    De blauwe zones

    In de zogenaamde blue zones op de wereld, ofwel blauwe gebieden, wonen relatief veel 100-plussers. Maar, dat niet alleen. De mensen zijn eveneens in staat om tot op hoge leeftijd hun gezondheid, vitaliteit en geluk te behouden.

    De gelukkige en gezonde hoogbejaarden wonen op het Italiaanse eiland Sardinië, het eiland Okinawa in Japan, het schiereiland Nicoya in Costa Rica, het Griekse eiland Ikaria en in het plaatsje Loma Linda in de Amerikaanse staat Californië, waar veel zevendedagsadventisten wonen.

    De Amerikaan Dan Buettner, die jarenlang onderzoek deed naar deze blauwe zones en daarover publiceerde, ontdekte een aantal interessante overeenkomsten waardoor mensen zo gezond en gelukkig oud worden. Hieronder de belangrijkste gemeenschappelijke kenmerken om langer te leven.

    De 9 geheimen van langer leven

    1. Levensdoel

    Een doel hebben in je leven vervult je met passie en levenslust en laat je sprankelen en stralen.  In de blauwe zones hebben de inwoners een doel waarvoor zij ’s ochtends uit bed te komen. Zo blijven de mensen ook na hun pensioen tot op hoge leeftijd actief wat hun levensverwachting bevordert.

    1. Beweeg natuurlijk

    Nee, in de blauwe gebieden doen de mensen niet aan sport. Zij krijgen van nature volop lichaamsbeweging. Gewoon door alledaagse activiteiten te ondernemen. Zo doen zij onder andere het huishouden zonder mechanische hulpjes, boodschappen te voet en werken actief in de tuin.  Kortom: bewegen wordt gestimuleerd op een natuurlijke manier.

    1. Pauzeer regelmatig

    Jakker niet continu maar door gaan zonder rust zorgt voor stress en maakt je ziek. Juist door geregeld een pas op de plaats te maken ontstress je. In de blue zones doen mensen dat dagelijks. Dat zit ingebouwd in hun routine. Variërend van dagelijks bidden, mediteren en even niksen tot een siësta houden of een happy hour.

    1. 80%-regel

    Inwoners van de blauwe gebieden stoppen met eten als zij voor 80% voldaan zijn. En… ze eten vaak hun kleinste maaltijd aan het eind van de dag. Dit in tegenstelling tot het westen. Opvallend is ook dat in bijna al deze zones kleinere glazen en borden worden gebruikt dan in het westen normaal is. Daarbij eten velen in de blue zones  in de avond niet meer.

    1. Plantaardig

    De hoofdingrediënten van het dagelijkse eetpatroon in deze speciale gebieden is: bonen, soja, linzen, tuinbonen, zwarte bonen en groene groenten. Tussendoor nuttigen de mensen fruit en noten. Vlees (meestal varkensvlees) wordt beperkt gegeten, hoogstens 1 keer per week.  Daarnaast zijn zij zeer matig met zuivel en eten enkele keren per week vette vis.

    1. Wijn

    Op de plekken waar mensen gemiddeld langer leven drinken de inwoners – uitgezonderd de zevendedagsadventisten in Californië – nu en dan een glas wijn. Vanwege de polyfenolen en antioxidanten. Echter, dat doen zij wel met mate. Denk aan 1 of 2 glazen rode wijn tijdens de hoofdmaaltijd of in gezelschap met familie en/of vrienden.

    1. Geloof

    Maar liefst 98% van de inwoners van de blauwe gebieden behoort tot een geloofsgemeenschap. Welk geloof dat is doet niet ter zake. Wel blijkt uit onderzoek van Buettner dat gelovigen een hogere levensverwachting hebben van 4 tot 14 jaar.

    1. Geliefden

    Verder verschillen de gebieden van onze westerse wereld doordat familie en geliefden op de eerste plek komen. Zo zetten zij zich in voor hun relatie, partner, kinderen en ouders. Daarom gaan ouders en grootouders niet naar een bejaardentehuis, maar worden in huis genomen. Verder zijn de mensen hun levenspartners trouw en dat alles zorgt voor een langer en gelukkiger leven.

    1. Gemeenschap

    De mensen in de blue zones blijken te beschikken over sociaal gunstige netwerken die gezond gedrag bevorderen. Vandaar dat er geen overgewicht is en eenzaamheid. Ook niet zo verwonderlijk, want word je omringd door gelijkgestemden? Die gezond leven, je helpen, steunen en waarmee je plezier kunt maken? Dat werkt positief. Geeft een goed en veilig gevoel.

    Wil je ook graag langer, gelukkiger en gezonder leven? Je leefstijl meer in lijn brengen met de inwoners van deze bijzondere gebieden draagt zeker bij aan je gezondheid. Lees verder over een gezonde levensstijl.

    Delen