Maandag begin ik echt!

    829

    “Maandag begin ik echt! Dan stop ik met snoepen, ga ik veel gezonder eten en ga ik elke dag trouw een half uurtje wandelen. Echt, er moet minstens 8 kilo af! Waarom ik niet gewoon vandaag al begin? Goh, tja… Omdat maandag een betere dag is; nieuwe week nieuwe kansen enzo?”

    Waarom vertonen we uitstelgedrag?

    Wat is dat toch dat we ons ‘goede gedrag’ graag nog een paar dagen, weken of zelfs maanden uitstellen? Hebben we er stiekem niet zo’n zin in? Staan we er misschien toch niet helemaal achter? Geloven we nog steeds in al die wonderdiëten, afslankmiddeltjes en crèmes, maaltijdrepen of tabletjes die vet verbranden terwijl we heerlijk op de bank liggen? Of ligt het misschien toch wat gecompliceerder?

    Vinden we onszelf misschien niet genoeg waard om er echt mee te beginnen? Zijn we bang om te falen of bang voor de kritiek van anderen? Zijn we moedeloos geworden door alle keren dat het niet gelukt is in het verleden? En is ons zelfvertrouwen misschien ook niet meer wat het ooit geweest is. Schamen we ons eigenlijk een beetje, dat we het zover hebben laten komen? Of zijn we zo gewend geraakt aan dat masker van “joh, wat maken die paar kilo teveel nou uit! Ik ben hartstikke blij met mijn lijf hoor” dat het beangstigend is dat masker te laten varen…

    Motivatie

    Wat je reden ook is, het zorgt ervoor dat je motivatie om je gedrag echt blijvend te veranderen zwak is. En zolang die motivatie zwak is, ben je geneigd je nieuwe (gewenste) gedrag uit te blijven stellen. Tot maandag, tot januari of tot Sint Juttemis.

    Waarom wil je veranderen?

    Het is dus heel belangrijk om voor jezelf vast te stellen, waarom je eigenlijk (nog) niet wilt veranderen. Of waarom juist wel! Stel jezelf daarom eens de volgende vragen:

    • Wat zijn de voordelen van je oude gedrag?
    • Waarom wil je het niet loslaten?
    • Waar ben je bang voor?
    • Wat zijn de voordelen van het nieuwe gewenste gedrag?
    • Wat zou het je kunnen opleveren?
    • Wat is de eerste kleine stap in de goede richting?

    Zodra je dat helder voor ogen hebt en meer inzicht hebt in je eigen drijfveren, komt er echt een moment dat je niet meer zult zeggen: ‘Maandag begin ik’, maar ‘Ik begin vandaag nog, nu meteen’.

    Diana van Dijken is Voedingspsycholoog en Acceptatie en Commitment Therapeut en is gespecialiseerd in het begeleiden van vrouwen met gewichtsproblemen en eetproblematiek.