Home Immuum en afweer systeem Coronavirus (COVID-19) Met mindful loslaten word je Corona-stress snel de baas

Met mindful loslaten word je Corona-stress snel de baas

0
Met mindful loslaten word je Corona-stress snel de baas

We zijn in de greep van het Coronavirus. Kranten en magazines staan er bol van en het journaal brengt continu alarmerende updates. Niet zo vreemd dat je steeds meer stress ontwikkelt voor deze onzichtbare vijand. Met deze drie praktische tips van mindfulness-expert Marisa Garau leer je hoe je de power van mindful loslaten kunt inzetten om zo onnodige stress buiten de deur te houden.

1. Laat de invloed van de media los

Je kunt geen zender opzoeken of je ziet beelden van mensen in witte pakken met kapjes voor hun mond. Eng nieuws trekt publiek en dat is goed voor de kijkcijfers. Het is prima om jezelf kort op de hoogte te stellen van wat er in de wereld gebeurt, maar zet daarna de televisie of laptop uit. Hoe langer je jezelf blootstelt aan alarmerend nieuws, hoe meer je stress toeneemt. Laat je drang naar nieuws bewust los. Ga daarentegen over tot de orde van de dag, doe de taken die je normaal ook zou doen, en waardeer alle dingen groot en klein die je leven fijn en comfortabel maken.

2. Laat stressvol gedrag los

Het is normaal om geschokt te zijn door een bedreigende ontwikkeling die de hele wereld aangaat, maar probeer niet in die stress te zwelgen. Realiseer je dat stress, net als een virus, besmettelijk is. Hoe meer stress jij ervaart, hoe meer mensen in je omgeving die negatieve vibe zullen oppikken. Verlies jezelf dus niet in eindeloos geklets over de nieuwste Corona-gevallen, wie er wel en niet in quarantaine is, en hoeveel mensen er inmiddels aan overleden zijn. Houd jezelf bewust in. Als je je gestrest voelt, maak dan een lijst van alles wat goed en fijn is in jouw leven. Dit is goed voor je zelfvertrouwen en zorgt voor een positieve mindset.

3. Laat machteloosheid los

Door de pandemie voelen we ons machteloos omdat we dit niet zelf kunnen oplossen. Dit geeft stress en dat kan verlammend werken. Zaak dus om die machteloosheid bewust los te laten. Dat doe je door zelf de handen uit de mouwen te steken. Haal boodschappen voor je bejaarde buren. Luister met oprechte aandacht naar je collega aan de telefoon. Of ruim zwerfvuil in het park op terwijl je de hond uitlaat. Kijk eens goed om je heen wat jij kunt doen om de wereld een beetje mooier, vriendelijker en veiliger te maken. Door actief je omgeving te helpen, help je jezelf om stress los te laten en innerlijke vervulling te vinden.

Lees meer handige mindfulness-tips in Marisa’s verdiepingsartikel over loslaten.