Mijn glucose-achtbaan

    364

    Zeventien jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met diabetes. Bij het bedrijf waar ik toen werkte, had ik een collega die van jongs af aan diabetes type 1 had. Wanneer ik jarig was, nam ik speciaal voor hem een suikervrije traktatie mee. Een paar jaar later bleek dat niet meer nodig te zijn en at hij alle verjaardagstaarten mee. Geen idee waarom hij opeens wél al dat lekkers mocht eten…

    Inmiddels weet ik meer omdat ook ik diabetes heb gekregen. Van mijn diabetesverpleegkundige en internist leerde ik dat ik alles met mate mocht eten als ik er maar voldoende insuline voor spoot. Dat was de theorie. De praktijk bleek weerbarstiger.

    Jojoënd met mijn glucosespiegel ging ik door het leven. Producten met veel suiker had ik na verloop van tijd uit mijn dieet verbannen. Maar de glucosepieken en -dalen waren de orde van de dag en kostten mij veel energie. Aan het einde van de dag voelde ik me uitgeput, moe en gefrustreerd, omdat ik mijn glucosewaarden maar niet stabieler kreeg. Totdat de grote invloed van koolhydraten op mijn glucosespiegel mijn ogen opende.

    Ik ging opzoek naar voeding die de snelle koolhydraten kon vervangen. Mijn ontbijt met twee volkoren boterhammen verving ik door yoghurt, zaden, noten en vers fruit. Wat een enorm positief effect op mijn glucosepieken en –dalen had. In de ochtend was ik zo stabiel wat mij het gevoel gaf dat ik even geen diabetes meer had! Ook mijn lunch paste ik aan. De drie volkorenbroodjes ruilde ik in voor een gevulde salade of een omelet. Ook dit gaf een geweldig positief effect op mijn glucosewaarden.

    Inmiddels is het eten van weinig langzame koolhydraten mijn leefstijl geworden. Ik geniet enorm van gezonde voeding. Ik eet veel groenten en een beetje fruit, zuivel, vis of vlees. Vaak vervang ik aardappelen, pasta of rijst door quinoa. Ik voel me er energiek en goed bij en het geeft mij enorm veel rust in het managen van mijn diabetes.

    Op mijn meter die continu mijn glucosewaarden meet, zie ik dat mijn waarden veel stabieler zijn. Dit voelt elke dag als een prachtige beloning voor mijn inspanningen en motiveert mij zo dat ik meestal met gemak een koekje, taartje of ijsje afsla. Wat mij betreft mogen er wel weer, net als vroeger, suiker- en koolhydraatvrije traktaties komen speciaal voor mensen met diabetes!

    Delen