Mindful eten

    655

    Bij mij gaat altijd alles in de derde versnelling: ik praat snel, ik ben ongeduldig, ik loop snel en ik eet snel. Van jongs af aan prop ik mijn eten snel naar binnen. Het was niet voor niets dat mijn ouders tijdens het avondeten regelmatig riepen: ‘Quirine, kauwen!’.

    De aanbevolen hoeveelheid van twintig keer kauwen per hap haal ik bij lange na niet. Ik heb langzame eters dan ook nooit begrepen; hoe kun je het lekkere eten zó lang op je bord laten liggen, dat het inmiddels koud is geworden? Liever schep ik nog een tweede keer op, dan is mijn bord alsnog tegelijkertijd met de rest leeg.

    Dat snel eten niet goed voor het lichaam is, weet ik al langer. Ik had alleen tot nu toe niet de behoefte om hier iets aan te veranderen. De laatste tijd ben ik veel bezig met bewuster leven, dus ik kan mijn eetgewoontes niet onveranderd laten. Door snel en zonder aandacht alles naar binnen te proppen, kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur, darmklachten en grote kans dat je meer eet . Daar komt nog bij dat je vaak niet eens door hebt wát je aan het eten bent. Nu hoef ik zeker niet af te vallen, maar van een opgeblazen gevoel en brandend maagzuur heb ik wel regelmatig last. Daar komt nog bij dat ik het belangrijk vind om van een maaltijd een rust moment te creëren in plaats van iets wat snel tussendoor moet. Daarom ga ik met mezelf een challenge aan: een maand lang mindful eten.

    Mocht je nog niet helemaal thuis zijn met dit begrip: mindfullness is met bewuste aandacht in het hier & nu zijn. Dit helpt je om dingen te doen vanuit een keuze in plaats vanuit automatisme. Voor mij persoonlijk betekent het dat ik meer geniet en meer oplet van wat er om mij heen gebeurd, in plaats dat ik alweer bezig ben met mijn volgende afspraak of to-do. Eten gebeurt bij veel mensen op de automatische piloot: je eet elke dag en de verleidingen van eten is overal en –dit is voor mij een struikelblok- eten kun je makkelijk tegelijk met andere dingen doen. Ik heb een aantal tips en richtlijnen opgesteld om mezelf houvast te geven voor de komende maand. Zo wil ik mezelf trainen in het mindful eten zo dat het een nieuwe gewoonte wordt.

    • Ga zitten tijdens het eten.
    • Geen TV, smartphone of andere elektronica.
    • Langzamer eten: vaak kauwen en wachten tot het eten in mijn maag ligt voordat ik een nieuwe hap neem.
    • Leg regelmatig het bestek naast het bord.
    • Gebruik de zintuigen tijdens het eten. Kijk, ruik en proef bewuster: welke smaken proef ik en wat is de structuur?
    • Niet na het eten meteen overeind springen en verder gaan met de dag, maar nog even blijven zitten om de maaltijd bewust af te ronden.

    Natuurlijk ga ik een update plaatsen hoe het mij na een maand is afgegaan. Het lijkt mij helemaal leuk als jij ook meedoet aan deze challenge. Mocht dat zo zijn, dan wens ik je veel succes en ik ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren.