Mindful ziek zijn

    673

    Het is gebeurd. De griep heeft me te pakken… en dat brengt me bij een belangrijke vraag: hoe kan je mindful ziek zijn?

    Voordat ik me overgeef aan een ziek gevoel, ga ik meestal door een lange strijd. Ik vecht er tegen, probeer extra mijn best te doen en ga overcompenseren. Dat put me natuurlijk nog extra uit. Uiteindelijk beland ik onvermijdelijk met de lakens over mijn hoofd in bed. En eigenlijk is die strijd niet nodig. Wanneer we een virus te pakken hebben, worden we uitgenodigd om zo veel als mogelijk uit te rusten en ‘uit te zieken’.

    In mijn omgeving hoor ik veel mensen met trots spreken over hoe ze blijven werken wanneer ze ziek zijn en alles op alles zetten om er niet aan toe te geven. Maar is dat eigenlijk wel nodig? Die harde reactie hoort bij de geest van onze tijd waarbij we zogezegd alles onder controle moeten hebben en pas meetellen als we sterk zijn. We laten geen kwetsbaarheid meer toe in ons leven. Maar, dat maakt ons aan het eind van de rit nog veel zieker en doodongelukkig. Mag het soms eens wat minder zijn? Kunnen we het niet op een andere manier bekijken?

    Mindful ziek zijn betekent de ziekte er laten zijn zoals ze zich aandient. Niet vechten met wat er is, maar je lichaam zijn natuurlijke gang laten gaan en de kans geven om uit te zieken. Maar het betekent ook het niet dramatiseren of erger maken dan het is en je bewust blijven van allerlei doemscenario’s in je hoofd. Observeer eventuele donkere gedachten of gevoelens en laat ze zo goed als je kan voorbijdrijven. Ze horen vaak bij het ziek zijn (en koorts), maar dat betekent niet dat je er dieper op in hoeft te gaan. Probeer mindful hier en nu te blijven, bij het gevoel van ziek te zijn zonder erover te oordelen, zonder het meteen weg te willen. Af en toe ziek zijn hoort bij het leven. Zeg tegen jezelf: “Het is oké om nu even ziek te zijn. Ik mag het laten gebeuren.”

    Met griep in bed liggen kan een kans zijn om de wereld even achter je te laten en je terug te trekken in je ‘nest’. Je blijft een aantal dagen bij de essentie: eten en slapen. En als het kan: laat je zo goed mogelijk verzorgen door je omgeving. Wees lief voor jezelf en laat liefde toe. Tracht jezelf toe te staan om geen strakke deadlines bij te houden, je huishouden even te laten liggen, geen complexe conversaties aan te gaan… Wanneer je je weer wat beter begint te voelen, sta jezelf dan toe om die dingen te doen waarbij je je goed voelt. Koester en verzorg je lichaam en geest. Doe niet meteen weer verder. Probeer te voelen wat je lichaam nu nodig heeft en van daaruit leven. Je hoofd kan en wil misschien snel weer vooruit, maar je lichaam leeft op een ander ritme en heeft tijd nodig om af en toe te resetten en te helen.

    We hebben het tegenwoordig allemaal moeilijk om te stoppen en eens niets te doen, te moeten of bereiken. Misschien is de griep soms wel onze redder in nood die ons dwingt om de stekker even uit te trekken. Mindful ziek zijn betekent hier niet onnodig tegen vechten en de natuur en je lichaam soms even zijn gang laten gaan.