Nooit meer jojo-en

    871

    Herkenbaar? Je vindt jezelf wat te zwaar en je wilt graag wat afvallen. Dus ga je op dieet. Je eet minder koolhydraten door te beknibbelen op brood en pasta of je gaat voor minder vet, door te kiezen voor mager beleg en 20+ kaas. Je stopt helemaal met snoepen, terwijl je gek bent op een stukje chocolade van tijd tot tijd en je gaat meer bewegen door vaker te sporten. Waarschijnlijk in de sportschool, terwijl je dat eigenlijk heel stom vindt. Hoe je je dieet precies vormgeeft, maakt niet zoveel uit. Maar in ieder geval eet je tijdelijk veel minder dan normaal of heel anders dan je gewend was en heb je waarschijnlijk regelmatig honger of trek in alles wat je nu niet mag.

    Je vindt het weliswaar niet leuk dat diëten, maar het werkt wel! Je valt af. In het begin misschien wel een kilo per week, maar dan ineens staat de weegschaal een keer een weekje stil. Je baalt als een stekker! Doe je zo je best en dan val je niet eens af?! Het is ook gewoon een stom dieet. Dit werkt dus ook al niet. Nou doe dan maar een stukje chocolade hoor. Dat kan geen kwaad en je was immers al wat afgevallen. Nou nog een stukje dan. Vooruit; gewoon de hele reep. Voor je het weet heb je het dieet weer de deur uit gedaan en eet je weer gewoon wat je altijd at en weeg je binnen de kortste keren ook weer wat je voorheen woog.

    Jojo-en

    We noemen dit ook wel de vicieuze cirkel van diëten en aankomen. Het bekende jojo-en. Ben je daar inmiddels ook helemaal klaar mee en wil je eens en voor altijd van die overtollige kilo’s af? Dan wordt het tijd om het over een andere boeg te gooien. Elk dieet werkt, zolang je je er maar aan houdt en niemand wil een leven lang diëten. Dus heeft diëten op de lange termijn ook geen enkele zin. Daarbij is er geen enkel dieet dat aandacht besteed aan de meest cruciale vraag. Namelijk waarom je eigenlijk te zwaar bent geworden.

    Waar komen die extra kilo’s vandaan?

    Vraag het jezelf eens eerlijk af. Hoe komt het dat je zwaarder bent dan je eigenlijk zou willen? Eet je overdag eigenlijk hartstikke gezond, maar gaat het vooral ’s avonds voor de tv mis en eet je dan te veel snacks? Sla je structureel je ontbijt over en krijg je daardoor in de loop van de ochtend zo’n trek dat je dan grijpt naar koek en snoep? Heb je overdag te weinig tijd om rustig te eten en eet je daardoor de hele dag van alles wat? Of eet je altijd teveel tijdens je maaltijden, ook al eet je wel gezonde voedingsmiddelen? Waar zit het ‘m bij jou in? Waar komen jouw extra kilo’s vandaan?

    Als je overdag al heel gezond en gevarieerd eet en de overtollige kilo’s komen van het snoepen ’s avonds, waarom zou je dan je dagmenu helemaal over hoop gooien? Waarom begin je dan niet eens met ’s avonds minder snoepen? Daar zit immers jouw probleem.

    Sla je structureel je ontbijt over, maar lunch en dineer je wel gezond en gevarieerd? Waarom zou je dan je lunch en avondeten aan gaan passen? Start eens met ontbijten! Dan heb je gedurende de ochtend veel minder behoefte aan koek en snoep.

    Zit het probleem in de tijd die je hebt voor je maaltijden? Dan maakt het niet eens zoveel uit wat je eet… Dan wordt het tijd om eens kritisch te kijken naar je dagschema en naar waarom je structureel tijd te kort komt. Dat is een veel effectievere oplossing voor jouw probleem.

    Eet je te grote porties? Dan is het belangrijk dat aan te pakken door langzamer te gaan eten en je meer bewust te worden van wat je aan het eten bent. Op die manier kun je wennen aan porties die voor jou voldoende zouden moeten zijn.

    Vaak is er sprake van een combinatie van factoren, die ervoor hebben gezorgd dat je in de loop der jaren zwaarder bent geworden. Zoek uit wat die factoren voor jou zijn en welke je blijvend zou willen aanpakken. Maak geen drastische aanpassingen als je niet van plan bent deze de rest van je leven vol te houden. Alleen blijvende veranderingen, leiden tot blijvende resultaten!

    Diana van Dijken is Voedingspsycholoog en Acceptatie en Commitment Therapeut en is gespecialiseerd in het begeleiden van vrouwen met gewichtsproblemen en eetproblematie