Nooit meer op dieet en 3 tips hoe dan wel

    4630
    Dr. Maaike de Vries, bloggen gezondNU
    Foto door Hester Doove

    Als we iets weten van lijnen en diëten, dan is het dat het niet werkt. Niet een beetje niet, maar gewoon helemaal niet. Althans, niet op de langere termijn.

    Van de meeste diëten val je namelijk in het begin wel af. Het maakt niet zoveel uit of je streng doet met maximaal 1.200 calorieën per dag, halve maaltijden neemt en daarbij twee glazen sherry drinkt (het beroemde sherrydieet uit de jaren zeventig waarmee Koningin Juliana kilo’s en kilo’s verloor volgens de roddelpers) of dat je een willekeurig ander dieet volgt. De eerste zes maanden na de start van een dieet zijn lijners gemiddeld lichter dan ervoor. Maar als je kijkt op de langere termijn, na een aantal jaren, dan blijkt dat slechts een magere 3 tot 6 procent van de afvallers het gewichtsverlies weet vast te houden.

    Tel even mee: drie tot zes van de honderd mensen die zijn gestart met een dieet zijn een jaar of vier later nog steeds op gewicht. De overige 94 tot 97 mensen dus niet. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat een tot twee derde van deze groep juist aankomt. Tussen de 30 en 65 van de 100 lijners zijn een paar jaar na hun lijnpoging dus meer kilo’s aangekomen dan ze eerder kwijtraakten. Dit wordt ook wel het jojo-effect genoemd. Op en neer, heen en weer, met een steeds grotere uitslag. 6 kilo eraf, 8 erbij, 13 kilo eraf, 15 erbij.

    Op de langere termijn word je van lijnen dus eerder zwaarder dan lichter. Daarbij is het helemaal niet fijn om te lijnen. Misschien word je knorrig als je maag knort, ben je licht in het hoofd of voel je je slap en pierig. Het lichaam verzet zich tegen schaarste, waardoor lijnen een gevecht is met je eigen lichaam. Evolutionair zijn we niet toegerust op supermarkten, restaurants en snackcorners die bijna altijd open zijn, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Onze biologie heeft zich nog niet aangepast op een situatie overvloed, en daarom vraagt diëten zoveel discipline en doorzettingskracht.

    Diëten zijn stom en werken dus niet, maar hoe raak je dan wel wat kilo’s kwijt? Drie tips:

    1. Weg met de pakjes, zakjes, de kant-en-klaar en andere hoog bewerkte voeding. Uit onderzoek blijkt dat we hier meer van eten en meer van aankomen dan van verse en onbewerkte producten.
    2. Eet niet de hele dag door, maar drie keer per dag. Dit helpt veel mensen minder te eten en bovendien kan je lichaam haar lichaamseigen vetvoorraad tussen de maaltijden door aanspreken.
    3. Laat cappuccino, witte wijn, bier, chocomelk, frisdrank, fruitsap en smoothies staan. Je krijgt ongemerkt veel calorieën binnen. Kies liever voor water, koffie en thee zonder suiker en melk en producten waarop je goed moet kauwen.

    Dr. Maaike de Vries is gezondheidswetenschapper en eigenaar van Springh, buro voor innovatie en strategie in de zorg. Ze schreef meerdere bestsellers, waaronder ‘Hoe word ik een Supervetverbrander’ (2018) en ‘Eet Beter in 28 dagen’ (2018). Maaike is dol op sport (hardlopen, powerpump en yoga) en woont met haar man en pubers bij de duinen en de zee.