Omgaan met verlies en pijn na het overlijden van een dierbare, hoe doe je dat?

    79

    De dood van een dierbare heeft een enorme impact op je dagelijkse bestaan. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk, want je hebt iemand verloren met wie je een heel bijzondere band had. Moeder, vader, broer, zus, partner, kind of vriend(in). Opeens is diegene er niet meer. Alsof de grond onder je voeten is verdwenen. Je wereld stilstaat. Niets is meer als voorheen. Hoe ga je nu verder met je leven? Deal je met het verlies en pijn die je voelt? Enkele tips om met het overlijden van een dierbare om te gaan.

    Overlijden dierbare en rouw

    Als een dierbare overlijdt, breekt een moeilijke en emotionele rouwperiode aan. Waarin allerlei emoties je overvallen. Verdriet, pijn, woede, wanhoop, angst, machteloosheid et cetera. Je hebt misschien het gevoel erin te verdrinken. Ook helemaal verdoofd zijn en niets voelen is niet ongewoon. Of lichamelijk klachten hebben als vermoeidheid, hartkloppingen, concentratieproblemen, buikpijn en dergelijke. Misschien kruip je het liefst in bed met de dekens over je hoofd om de wereld buiten te sluiten. Of vlucht je in je werk om het verlies niet onder ogen te zien. Kortom, iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier. Het heeft onder andere te maken met hoe je in het leven staat, je band met de overledene, de manier waarop je dierbare is gestorven en hoe je tegen de dood aankijkt. Maar, wat kun je doen om je rouwproces te verlichten?

    Tips omgaan met verlies en pijn overlijden dierbare

    Hoe je omgaat met het verwerken van het verlies van een dierbare is persoonlijk en kent geen tailormade aanpak. Bijgaand enkele tips die je kunnen helpen bij de rouwverwerking.

    Laat verdriet toe

    Verdriet hoort bij rouw dus laat het toe. Huil en houd je tranen niet tegen. Geef je eraan over. Het lucht op en helpt je beetje bij beetje het overlijden van een dierbare een plekje te geven. En wil je schreeuwen? Doe dat ook gerust als het verlichting geeft. Krop je emoties in elk geval niet op!

    Ga naar buiten

    Wat frisse lucht, verandering van omgeving en andere mensen zien of spreken verzet je gedachten. Doe een boodschapje, maak een wandeling of fiets een stuk. Dat werkt vaak beter dan in bed blijven liggen of op de bank hangen en eindeloos piekeren en malen. Want dat zorgt dat je je vaak nog ellendiger voelt.

    Zoek afleiding

    Staar je niet blind op je verdriet. Je loop de kans te blijven hangen in je sombergedachten. Daarbij komt dat er tig momenten zijn dat verdriet je overmant. Een liedje dat je hoort, een uitspraak van iemand, een tv-serie et cetera. Zoek daarom afleiding. Misschien een oude hobby oppakken of zoek een nieuwe bezigheid beginnen? Ook sporten verzet je geest en helpt je gedachten even stil te zetten. Daarbij maakt je lichaam endorfines aan die je een fijner gevoel kunnen geven. Waak er wel voor dat je niet vlucht in je afleiding. Dat geldt eveneens voor alcohol, pillen enzovoort. Dan stop je je emoties weg en geef je jezelf niet de kans het overlijden van een dierbare te verwerken.

    Geef aan wat je wel of niet wilt

    Wanneer een dierbare is overleden zijn er allerlei mensen die hun hulp aanbieden. Voor alledaagse dingen en een luisterend oor. Alleen is het moeilijk in te schatten waar je behoefte aan hebt. Geef aan wat je wel en niet wilt. Praten? Met rust gelaten worden? Wat hulp bij het boodschappen doen? Zorg voor de kinderen?

    Praat erover of schrijf het op

    Praten over je gevoelens helpt om met het overlijden van een dierbare om te gaan. Het langzaamaan te verwerken en een plekje in je hart geven. Dat kun je doen door met familie en goede vrienden te praten. Maar, er zijn ook zelfhulpgroepen en websites waar je lotgenoten kunt ontmoeten. Zij begrijpen wat je doormaakt en kunnen je verder helpen. Of schrijf je gedachten en gevoelens op. Het van je afschrijven lucht op en helpt je bij je verwerking. Lukt praten of schrijven niet? Misschien dat een rouwcursus of -therapie dan een optie voor je is.

    Neem je rust en ontspan

    Na het overlijden van een dierbare putten de emoties je uit. Lichamelijk en geestelijk. Daarom is het goed genoeg te slapen. Doe ook gerust overdag een dutje als je moe bent. Zorg er daarnaast voor dat je ontspant. Door een bad te nemen, een lange douche, een massagebehandeling of overweeg een bezoekje aan de sauna. Dat werkt ontspannend. Of probeer eens meditatie of mindfulness om rust in je hoofd te krijgen.

    Gun jezelf tijd

    Je pijn en verdriet zijn niet van vandaag op morgen weg. Want, telkens weer keren de herinneringen terug en spelen allerlei emoties op. Denk aan de eerste kerst zonder die dierbare, de eerste verjaardag, vakantie enzovoort. Heus, rouwverwerking heeft tijd nodig. Gun jezelf die tijd ook. Om je leven weer op te pakken en de overledene een onderdeel van je geschiedenis te laten worden waar je – zonder heftige emoties – naar kunt kijken.

    Wil je anderen helpen bij verlies en rouwverwerking? Dan zijn de opleidingen Seniorencoach en Stervensbegeleider wellicht interessant voor jou.

    Delen