Ook zo druk? Luister naar je lichaam en blijf vitaal!

    649

    “Opzij, opzij, opzij. Maak plaats, maak plaats, maak plaats. Wij hebben ongelofelijke haast”. Deze protestsong uit 1979 geeft treffend weer dat we in een druk-druk-druk-maatschappij leven. Want, hoe drukker, hoe beter. Maar, waarom zijn wij zo druk? En hoe blijf je onder die enorme druk wel gezond en vitaal?

    We hebben het druk en moeten veel

    Druk zijn lijkt tegenwoordig wel een statussymbool. Want, vraag je iemand hoe het gaat? Dan is het antwoord steevast: “Druk!”. Waarmee denk je zoal? Nou een 40+-urige werkweek, gezin, mantelzorgtaken, een druk sociaal leven vanwege de ‘fear of missing out’ (fomo), trainen voor de marathon, het volgen van een nieuwe opleiding of wat dan ook.

    En… ben je niet druk? Dan pak je je smartphone. Die is 24×7 binnen handbereik. Mail checken, app-groepjes beantwoorden, rondje Insta, Facebooken, spelletje spelen, et cetera.

    Nee, niksen is geen inspiratiebron meer, maar lijkt eerder synoniem aan nutteloos en saai. Immers, ben je druk? Dan ben je goed bezig. Doe én beleef je veel. Haal je alles uit het leven. Kortom: je hoort erbij!

    Ben jij ook altijd druk? En… hoe gaat het?

    Klinkt het altijd maar druk zijn je bekend in de oren? En hoe voel je je? Lekker? Fijn? Of bekruipt je ook geregeld het gevoel dat je hoofd overuren maakt? Je bent niet de enige, want het aantal Nederlanders dat kampt met overmatige stress, overspannen is en opgebrand raakt, stijgt jaarlijks.

    Niet zo verwonderlijk, want ben je altijd druk, druk, druk? Ben je bang iets te missen? Dender je in een sneltreinvaart door? Dan is de kans groot dat niet of nauwelijks hoort wat je lijf je vertelt. Dat je best wel moe bent, te weinig slaapt, onvoldoende rust neemt, minder geconcentreerd bent, je weerstand vermindert, hoofdpijntjes eerder regel dan uitzondering zijn, enzovoort.

    Rijst de vraag: hoe zorg je in deze druk-druk-druk-maatschappij voor rust in je hoofd en leer je beter naar je lichaam luisteren?

    Tips voor rust in je hoofd en meer vitaliteit

    Lees hieronder hoe aanraking, een juiste ademhaling en ontspanning zorgen voor rust: in je hoofd en zeker ook je lichaam.  

    Ontdek de magie van aanraken

    Wil je meer rust ervaren en meer in contact met je lichaam staan? Lichamelijke aanrakingen en dus fysiek contact met dierbaren dragen bij aan je blijer en fijner voelen. Want, onder invloed van aanrakingen maakt je lichaam endorfine en oxytocine aan. Dit zijn gelukshormonen die spanningen bestrijden. Ze helpen je relaxen en je geven je een happy gevoel. Dus knuffel geregeld even met je dierbaren, geniet van een hoofdmassage bij de kapper of verwen jezelf eens en maak een afspraak voor een (voetreflex)massage. Het geeft je een ongelofelijk goed gevoel. Het ontspant, geeft rust in je hoofd en zorgt zo dat je weer in het hier en nu staat.

    Tune in op je ademhaling

    Ervaar je stress? Dan versnelt je ademhaling. Je ademt dan namelijk hoog in je borstkas. Wil je rust in je hoofd en je ontspannen? Doe dan een paar keer per dag ademhalingsoefeningen waarbij je via je buik ademt. Je richt je zo op je lichaam en bent in het nu. Probeer het eens. Doe je ogen dicht. Adem door je neus in via je buik. Houd je adem een paar tellen in en adem vervolgens uit. Herhaal dit zo’n 10 keer. Je geeft zo je zenuwstelsel een teken dat alles goed is. Het gevolg? Onder andere je hartslag vertraagt, spierspanningen verminderen, er komt rust in je hoofd en je gaat beter in je vel zitten.

    Gebruik je zintuigen

    Een andere manier om je denkhoofd tot rust te brengen, is je zintuigen aan het werk zetten. Je zintuigen houden je in het hier en nu waardoor je hoofd rust krijgt en je lichaam ontspant. Doe bijvoorbeeld eens een visualisatieoefening en beleef het met al je zintuigen: hoor, zie, ruik, voel en proef. Voel de zon op je huid schijnen, ruik het pas gemaaide gras, zie hoe de golven over het strand rollen, proef de zoetfrisse smaak van de appel en hoor het getjilp van de vogeltjes enzovoort. Het mooie is dat je geest voelt wat de uitwerking ervan op je. Je ontspant en komt tot rust waardoor je je stukken fijner voelt.

    Wissel inspanning en ontspanning af

    Je bestaan is hectisch en druk en tijd maken om te ontspannen schiet er al gauw bij in. Toch heb je het nodig om lichamelijk en geestelijk in balans te blijven en je vitaal te voelen. Dus zorg dat je wekelijks tijd neemt om te relaxen. Zet eventueel een vette rode streep in je agenda en bombardeer dat tot ‘me-time’. En doe wat jij prettig vindt: tover je badkamer om in een mini-spa, ga een avondje bindgewatchen, speel thuis voor dj, lees een boek en/of tijdschrift, mediteer of doe yogaoefeningen. Ook sporten helpt om je hoofd leeg te maken, je lichaam te ontspannen én je fitter te voelen. Ook een digitale detox van een paar uur, dag of weekend doet wonderen. Het vermindert de drukte in je hoofd én spanningen in je lijf. Aarzel niet. Doe het gewoon eens!

    Ben je ook altijd druk, druk, druk? En wil je graag meer rust in je hoofd en een ontspannen lichaam? Maak dan kennis met de nieuwe Sonnevelt Opleiding: Je lichaam als kompas.