Ouder worden, tips om fit te blijven op elke leeftijd

    233

    De levensverwachting stijgt. Daardoor groeit het aantal ouderen fors de komende decennia. Maar, hoe zorg je dat je vitaal en gelukkig blijft tot op hoge leeftijd? 7 tips!

    Zo blijf je fit en gezond tot op hoge leeftijd

    Ouder worden en lekker in je vel zitten, dat is de wens van iedereen. Denk aan genieten van je leven, je vief voelen, energie hebben en gelukkig zijn. En daar kun jezelf het nodige aan doen.

    Tip 1: Zit minder

    Veel zitten is ongezond. Dat onderstrepen inmiddels tig onderzoeken. Het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, dementie en bepaalde vormen van kanker. Toch zitten we graag. Gemiddeld zo’n 9 uur per dag. Op het werk, op school, als je eet, naar je werk gaat enzovoort. Zit jij ook de hele dag? En kamp je met het zogenaamde inactiviteitssyndroom? Kom dan elk uur 10 minuten in beweging. Wissel zitten af met staan en staan met bewegen. Beweeg verder het liefst dagelijks een half uur matig intensief achter elkaar. Van snelwandelen en fietsen tot fitnessen. Doe daarnaast ook aan krachttraining. Voor sterke spieren en botten. Dat bevordert je gezond- en fitheid nu en straks.

    Tip 2: Heb altijd een doel

    Een doel hebben in je leven, geeft het fleur en franje. Het zorgt onder andere voor voldoening, geeft energie en bezorgt je levensvreugde.  En… het fijne daarvan is, is dat je lekker in je vel zit en goed voor jezelf zorgt. Inderdaad dat draagt bij aan je lichamelijke en geestelijke welzijn: houd je vitaal tot op hoge leeftijd. Dus, wat doe je graag? Vind je belangrijk? Wil je bereiken? Ga ermee aan de slag.

    Tip 3: Bestrijd stress

    Spanningen hebben én stress ervaren, het lijkt tegenwoordig zo gewoon. Je bent van ’s ochtends vroeg tot je gaat slapen druk, druk, druk. Je gezin, werk, boodschappen, huishouden, clubjes, mantelzorgen enzovoort. Het resultaat? Je bent moe, moe, moe. Lichamelijk en geestelijk. Stop met dat gejakker en leg de lat wat lager. Bestrijd je stress op meerdere manieren. Sport, doe aan yoga, pak je nachtrust en neem je tijd voor leuke en ontspannende activiteiten. Je bestrijdt stress, bent meer ontspannen en stukken fitter.

    Tip 4: Omarm je nachtrust

    Slecht en te weinig slapen is funest voor je gezondheid. Je lichaam en geest krijgen dan immers onvoldoende tijd zich te herstellen van geleverde inspanningen en prestaties. Gevolg is onder andere concentratiegebrek, afname reactievermogen, daling productiviteit, vermoeidheid, sneller op je teentjes getrapt et cetera. Dus? Pak je nachtrust en voel je vitaal. Het is goed voor je lichaam en je brein. Oh ja, en ban de schermpjes uit je slaapkamer. Die remmen de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

    Tip 5: Drink genoeg water

    Je lichaam bestaat voor pakweg 2/3 uit water en heeft het vocht nodig. Het zorgt dat je goed gehydrateerd blijft en bevordert een goede werking van je organen. Ook draagt het bij aan de aanvoer van voedingsstoffen en afvoer afvalstoffen en het laat je huid stralen en gaat vermoeidheid en hoofdpijn tegen. Kortom, genoeg water drinken is een must! Gemiddeld heb je 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig om optimaal te functioneren en je fit te voelen.

    Tip 5: Eet je fit, kies slim

    Wil je gezond blijven en je fitheid bevorderen tot op hoge leeftijd? Kies dan voor gezonde, verse en onbewerkte voedingsmiddelen en mijd geraffineerde suikers, verzadigde vetten, transvetten, kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Kies dus slim en met je verstand. Ga voor volop groenten, fruit en volwaardige volkorenproducten. Wees matig met vet en rood vlees en eet twee keer per week (vette) vis. Start je dag goed met een ontbijt en eet liever meerdere keren per dag kleine porties. Het draagt bij aan je welzijn en houdt je vitaal.

    Tip 6: Denk positief en lach

    Zie je het leven van de positieve kant? Dan geeft je dat een blij gevoel, zorgt voor een glimlach op je mond en maakt alles lichter en luchtiger. Het voorkomt dat negatieve gedachten en vervelende gebeurtenissen aan je blijven plakken. En trouwens? Positief in het leven staan en de wereld met een glimlach tegemoet treden, is ook nog eens besmettelijk. Eenvoudigweg omdat je omgeving erin meegaat.

    Tip 7: Wees sociaal actief

    Bouw aan een sterk sociaal netwerk. Immers, een rijk en sociaal leven beïnvloeden je gezondheid positief. Er is dan altijd wel iemand waar je op terug kunt vallen in goede en slechte periodes: om leuke dingen mee te doen, te praten, te lachen, voor een knuffel, om bij uit te huilen, voor inspiratie of gewoon even samen niksen. Maak er werk van en waak voor sociale verschraling! Investeer regelmatig tijd in het bijhouden van je familiebanden en vriendennetwerk en leg ook nieuwe contacten.

    Wil je meer weten over hoe e vitaal en gelukkig blijft tot op hoge leeftijd? Lees dan hier verder