Positief denken kun je jezelf makkelijk aanleren met deze 3 tips

    1859

    Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat mensen die positief in het leven staan, zich gelukkiger voelen en gezonder zijn. Positief of negatief denken wordt voor 25% genetisch bepaald. Dat betekent dat je voor 75% zelf invloed uit kunt oefenen op je gedachten. Positief denken kun je dus gewoon zelf aanleren! Mindfulness-teacher Marisa Garau geeft 3 handige tips die je nog vandaag in kunt zetten om positieve gedachten aan te maken.

    1. Ook dit gaat voorbij

    Als je flinke tegenslag hebt of een tijdje niet lekker in je vel zit, lijkt het alsof er geen uitweg is en die dip je de rest van je leven zal bedrukken. Maar in de werkelijkheid komt dit bijna nooit voor. Mensen maken allerlei impactvolle dingen mee, zoals de dood van een geliefde of een ernstige ziekte, maar toch leren de meesten er mee om te gaan. Sterker nog, veel mensen ontlenen kracht uit tegenslag en komen sterker dan ooit terug uit de strijd.

    Realiseer je dat alles voorbij gaat. Na zon komt regen, en na regen komt weer zon. Het leven is als de oceaan met de constante afwisseling van eb en vloed. Hoogtepunten worden afgewisseld met dieptepunten, en is dat niet ook de schoonheid van het leven zelf? Het is door de tegenslagen dat de hoogtepunten extra opvallen en we deze weten te waarderen.

    Als ’t je dus tegenzit, realiseer je dan dat ook deze dip weer voorbij zal gaan, omdat alles in de natuur altijd beweegt en verandert. En omdat wij deel uitmaken van de natuur, geldt dit ook voor ons. Je leven is nu misschien niet helemaal top, maar volgend jaar is de situatie weer heel anders. Door het grotere geheel te zien en verder te kijken dan alleen vandaag of deze maand, kun je die donkere tunnel waar je nu inzit, stukje bij beetje oprekken en zo meer lucht creëren in dat benauwde denken van je.

    2. Gedachten zijn niet de waarheid

    Omdat ons brein 24 uur per dag gedachten produceert – ook ’s nachts in de vorm van dromen – denken we dat onze gedachten waar zijn en altijd gelijk hebben. Maar met mindfulness leer je al snel dat dat niet waar is :-))) Gedachten zijn niets meer dan meningen en oordelen die je brein aan je opdringt. Omdat deze denk-machine (ook wel ‘ego’ genoemd) je wilt beschermen en behoeden voor gevaar, kletst het oeverloos tegen je aan met allerlei waarschuwingen. Dit moet je de volgende keer niet meer pikken! Pas maar op, dit gaat helemaal fout! Je weet toch dat je dat helemaal niet aankunt?
    In de wereld van het ego gaat het bijna nooit over levensbedreigende situaties waartegen je beschermd moet worden. Het ego ziet elke verandering, hoe minimaal of leuk ook, als een bedreiging. Daarom kunnen vrouwen na de geboorte van hun baby, wat een blije gebeurtenis is, toch down worden… het is een verandering, en sommige ego’s vinden dat maar niks, dus gaan ze negatieve gedachten afvuren.

    Om aan de ijzeren greep van die stroom waarschuwingen en negativiteit te ontsnappen, is het belangrijk dat je beseft dat je brein nu eenmaal waarschuwingen en meningen produceert, en dat jij er niet klakkeloos in mee moet gaan.
    In plaats van te geloven dat het leven prut is en dat het je altijd tegenzit, kun je deze gedachten ook eens kritisch tegen het licht houden. Is het echt waar? Als je goed kijkt, dan zie je dat het een kletspraatje is om jou klein en gestrest en negatief te houden. Want zo heeft het ego de meeste grip op je, en weet ’t zeker dat je geen rare, potentieel ‘gevaarlijke’ dingen gaat doen, zoals een nieuwe baan of een nieuwe partner zoeken, of naar de sportschool gaan om fitter te worden.

    Neem die negatieve gedachten voortaan met een flinke korrel zout. Bekijk ze goed, en bepaal dan of de waarschuwing je echt behoedt voor levensgevaar, of dat het gewoon weer een mening van je angstige ego is.

    3. Wees van waarde voor anderen

    Als je de eerste twee stappen hebt doorlopen, dan ben je toe aan stap drie. En dat is: actie ondernemen. Actie betekent dat je je brein geen ruimte meer geeft om zeurende gedachten te produceren. Met actie moet je brein aan de slag om je te helpen de actie te volbrengen. Het is hierbij belangrijk dat je acties verzint die je niet automatisch kunt doen. Kies bijvoorbeeld niet voor een wandeling… want daar hoeven je hersenen niet over na te denken, waardoor ze al weer snel aan de slag kunnen met het aanmaken van pieker-gedachten. Kies een actie die vrij ongewoon is of waar je je op moet concentreren. Dus ga schilderen terwijl je nooit schildert, of bak een cake terwijl je geen keukenprinses bent.

    Als je negatieve gedachten wilt verminderen, dan is het nog beter om je op het welzijn van anderen te richten. Voor anderen zorgen maakt mensen gelukkig, gelukkiger dan veel geld hebben en een mooi huis bezitten. Van waarde zijn voor andere mensen, dieren of de natuur geeft ons een goed gevoel over onszelf, waardoor je een stuk minder vatbaar bent voor nare gedachten.

    Dus zit je in een dip en word je geplaagd door negatieve gedachten, trek er dan op uit om anderen te helpen. Stuur een inspirerende email naar een vriendin die het zwaar heeft; ga aan de slag bij het dierenasiel; pas eens een avondje op de baby van de buren zodat zij er even uit kunnen; meld je aan bij de lagere school in je wijk om kinderen voor te lezen. Omdat je hiermee anderen blij maakt, word je er zelf ook blij van!

    Wil je meer weten? Lees dan dit uitgebreide artikel over positief denken dankzij de kracht van mindfulness.