Snel herstellen van stress. Zo doe je dat!

    814

    Heb je ook geregeld last van stress? Omdat je flink wat ballen hoog moet houden? Van de zorg voor je kids, presteren op je werk, mantelzorgtaken en het huishouden in goede banen leiden tot tig must-do’s als tandartsbezoek, verjaardagen, wasmachinereparatie, inkopen feestdagen en meer? Bijgaand tips om je stress snel te verminderen.

    Niks wat vaker

    Ja, even helemaal niks doen en lummelen, is goed om stress te bestrijden. In het niets staren, doelloos een stuk wandelen of fietsen doet het uitstekend om spanningen kwijt te raken en je lege batterij op te laden.

    Ga voor een massage

    Masseren helpt supergoed tegen stress. Niet alleen ontspant een massage je gespannen spieren. Ook zorgt de aanraking van je huid ervoor dat je oxytocine aanmaakt, het bekende knuffelhormoon. Hierdoor voel je je geborgen, ontspan je en wordt de productie van stresshormonen gestaakt.

    Stort je op een hobby

    Het fijne van een hobby hebben is dat je er helemaal in op kunt gaan. Of je nu puzzelt, kleurt, danst, musiceert, schildert of kookt. Je vergeet strubbelingen, moetjes en de tijd. Heerlijk, want alle stress glijdt zo van je af.

    Luister naar muziek

    Naar rustige muziek luisteren, leidt je gedachten af. Vooral het muziekstuk ‘Air’ van J.S. Bach werkt erg ontspannend. Het gevolg? Je relaxt, want je bloeddruk daalt en je ademhaling wordt langzamer. Ook vermindert de aanmaak van stresshormonen en de productie van de bekende feelgood endorfines stijgt.

    Schakel een tandje terug

    Maak er een gewoonte van om op de dag geregeld even een tandje terug te schakelen. Ofwel: vertraag je tempo. Drink mindful een kopje thee, loop zonder haast een rondje door het park, doe een powernap, neem de tijd om je eten te bereiden et cetera. Door je tempo omlaag te schroeven creëer je rust, je ontspant en hebt zodoende minder stress.

    Ga offline

    Leg je telefoon een half uurtje of uurtje weg en gun je hoofd wat rust. Want, ongemerkt kost het altijd bereikbaar zijn niet alleen veel tijd, maar het zorgt ook voor spanningen omdat je niets wilt missen.

    Plan me-time

    Gun jezelf geregeld even wat tijd zonder kinderen, vrienden en partner. Blokkeer gewoon wekelijks wat tijd in je agenda voor jezelf. Onderneem dan wat leuks, wat ontspant en je bovendien energie geeft. Van een massage, manicure of een filmpje pakken tot tuinieren of een lekker bad.

    Schrap die moetjes

    Denk je continu: ik moet, moet, moet? Ho. Stop. Dat zorgt voor druk en spanning. Afgezien van de vraag of het zo is, kun je ook denken: ik wil. Dat geeft een heel ander gevoel en de last op je schouders wordt ook minder. Of misschien heb je te veel hooi op je vork genomen. Vraag jezelf eens af of alles wat op je to-do lijst staat wel zo relevant is. Nee? Skip het dan of vraag een ander om hulp.

    Zorg voor je lijf

    Ga een half uurtje bewegen, het vermindert spanningen in je lichaam en helpt je feelgood hormonen aan te maken die stress bestrijden. Gun jezelf eveneens een goede nachtrust door bijtijds te gaan slapen. Het helpt je batterij opladen. Ook gezond, vers en gevarieerd eten is belangrijk om je energiek en fit te blijven voelen.

    Verwen je geest

    Stress voel je niet alleen in je lijf, ook mentaal is het belastend. Wil je je geest ontlasten en je fysiek lekker voelen? Doe dan yoga-, ademhalings- of mindfulnessoefeningen. Het bevordert de rust in je hoofd en helpt je spieren ontspannen, zodat je meer balans ervaart.

    Lucht je hart

    Zaken opkroppen, is niet gezond. Het gaat op den duur aan je vreten, want het zet aan tot piekeren en zorgt zo voor stress. Ervaar je ergernissen, irritaties, frustraties, conflicten en zo? Lucht dan je hart. Uiteraard zonder een ander te beledigen.

    Wil je meer weten over hoe je stress vermindert? In de opleiding Stresscounselor leer je oorzaken, gevolgen en oplossingen van stress te begrijpen en toe te passen.