Superfoods van Nederlandse bodem

0

De grote superfood hype is inmiddels voorbij en veel mensen zijn weer overgestapt naar ‘normaal’ eten. Ik gooi zelf nog dagelijks een handje gojibessen & chiazaad door mijn havermout, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar producten die ‘gewoon’ uit Nederland komen. Deze groenten zijn makkelijk te verkrijgen, het is beter voor het milieu, het is een stuk voordeliger dan de ingewikkelde besjes uit het Andesgebergte en je kunt het net zo makkelijk verwerken in gerechten en smoothies. Ik stel je voor aan de vijf superhelden uit eigen land.

1. Boerenkool

De hype van boerenkool begon in New York: elk hip restaurant heeft het op de menukaart staan en het hielp zeker dat supersterren als Gwyneth Paltrow boerenkool promootte op haar blog. Toen de boerenkool-trend naar Nederland overwaaide moest ik een beetje lachen: iedereen kent deze oer-Hollandse groente en opeens is het hip om het te drinken in een smoothie in plaats van te verwerken in een stamppot. Dat de boerenkool als een superfood wordt gezien, is niet voor niks. In de boerenkool zitten veel antioxidanten wat tegen veroudering helpt en het werkt ontstekingsremmend. Verder is het rijk aan vitamine A en K: het is goed voor het immuunsysteem, maar ook voor de huid en ogen.

2. Broccoli

Deze groente is makkelijk in gebruik: ik maak er regelmatig soep van, maar ook in een quiche, pasta en als stamppot is het erg lekker. Het beste kun je de broccoli stomen in plaats van koken, zo blijven de voedingsstoffen behouden. De stronk moet je zeker niet weggooien, want juist daar zit een groot deel van de voedingsstoffen in. Welke stoffen dat zijn? Hou je vast! Vitamine A, C, K, B6, B2, maar ook mineralen als calcium, magnesium en kalium. Ook bevat het veel sporenelementen zoals ijzer, zink en koper. Sulforafaan is een anti-oxidant die vrijkomt als de broccoli wordt bereid: snijden, koken of stomen. Een eigenschap van sulforafaan is dat de enzymreactie in gang wordt gezet, waardoor schadelijke stoffen uit cellen beter worden verwijderd. Het beschermt het DNA in de cellen en daarom kan het bij regelmatig gebruik prostaat-, borst- en blaaskanker voorkomen.

3. Waterkers

Waterkers is een echte powerfood, want deze kruidachtige plant zit bomvol mineralen en vitaminen. Een paar hiervan zijn: magnesium, jodium, zink, ijzer, calcium, vitaminen A, B, C, E en K. De combinatie van antioxidanten en de vele vitaminen maken dit plantje erg gezond. Verder ontgift de waterkers de lever (waardoor bijvoorbeeld de kans op acne afneemt), het is goed voor de spijsvertering en doordat de waterkers zwavel bevat heeft dat een positief effect op huid, haar en nagels. Van de waterkers kun je bijvoorbeeld een soep maken, maar het is ook lekker door een salade.

4. Spruitjes

Spruitjes worden vitamine C-bommetjes genoemd, dat is niet voor niks want ze bevatten meer vitamine C dan sinaasappels! In tegenstelling tot de meeste kinderen heb ik spruitjes van jongs af aan lekker gevonden. Gelukkig maar, want ze bevatten veel voedingswaarden zoals vitamine A, B, E en K, foliumzuur, magnesium, kalium en vezels. Het hoge vezelgehalte van de spruitjes zorgt voor een gezonde stoelgang. Het is erg lekker om spruitjes te roosteren in de oven, maar ook van deze groente kun je een stamppot maken.

5. Zeewier

Klinkt heel exotisch, maar zeewier halen we uit de Oosterschelde: daar is namelijk de eerste zeewierboerderij. Zeewier filtert niet alleen het water, het voert ook schadelijke stoffen af uit onze lichamen. Verder verlaagt het de bloeddruk, het is rijk aan jodium, ijzer, calcium en eiwitten. Handig voor veganisten: zeewier bevat vitamine B12. Ik eet regelmatig een bakje zeewier, maar je kunt het ook toevoegen aan verschillende Aziatische gerechten.

Vorig artikel 7 tips om vaker plantaardig te eten
Volgend artikel Snickers en vis
Avatar
Ik ben Quirine, 25 jaar en ik woon in Amsterdam. Ik ben het gelukkigst wanneer ik reis, schrijf of in de keuken sta om veganistische recepten te maken. Deze passies combineer ik dan ook op mijn blog. Ik heb mezelf voorgenomen om om de paar jaar een verre reis te maken: twee jaar geleden was dat vijf maanden reizen door Azië en in december staat Zuid-Amerika op de planning. Naast nieuwe plekken ontdekken, ben ik vooral nieuwsgierig naar het plaatselijke eten. Ik eet 95% van de tijd veganistisch en dat kan soms best lastig zijn, maar meestal inspireer ik juist mensen. Ik kan niet stilzitten en dat betekent dat jij me vaak ziet hardlopen, een yogales ziet volgen voor toch een beetje ontspanning of ik ben een biologische supermarkt aan het uitpluizen. Wil je meer weten? Kijk dan op mijn blog quirines.nl en volg me op Instagram!