Thuis door het coronavirus? Zo kom je geen kilo’s aan

    3583
    Dr. Maaike de Vries, bloggen gezondNU
    Foto door Hester Doove

    Heb je ze ook gezien? De enorme stroom aan filmpjes en grapjes over coronavirus en wc-papier? Wij Nederlanders zijn er dol op. In Italië gaat het anders. De lolletjes gaan daar vooral over gewicht. In de trant van, krijg je geen COVID-19 dan kom je minstens een paar kilo aan.

    Een groot deel van de Italianen zit sinds begin maart aan huis gekluisterd. Op een flatje drie hoog achter in Rome, Brescia of Milaan. Winkels, bioscopen, sportscholen en parken zijn gesloten. Sociaal contact beperkt zich tot huisgenoten en de buren via het balkon. De Italianen vullen hun dag met thuiswerken, internet en Netflix. Ze zitten letterlijk binnen, met nadruk op zitten.

    De komende weken zullen er voor veel Nederlanders vergelijkbaar uitzien. Ook wij trekken ons terug in onze huizen. Misschien worden je dierbaren ziek of verlies je je in de continue stroom aan coronanieuws. Misschien geeft het samen thuis zijn spanning of ruzie of vind je het eindeloos saai. Voor veel mensen zijn angst, stress, verdriet en verveling redenen om te gaan eten. Veel en vaak, de hele dag door. Met een koekje (of tien) hier en een halve (of hele) reep chocola daar eten ze hun emoties weg.

    En dat is precies waarover de Italianen grapjes maken. Op 16 maart woog je 69 kilo, op 15 april 96. En natuurlijk gaat dat niet zo snel, maar de vraag is wel hoe je fit en op gewicht blijft tijdens de deze lock-down. 5 tips om geen ‘couch-potato’ te worden.

    1. Wat je niet in huis hebt, eet je ook niet op

    Als je geen chips in huis hebt, eet je ook geen zak chips leeg. Zo simpel is het. Weersta de verleiding snoep, koek, chips, fris en andere junk in je (digitale) winkelkar te gooien. En als je weet dat je dit moeilijk vindt, doe je boodschappen dan na het eten. Met een volle maag is het aanbod minder aantrekkelijk.

    2. Eet je verdriet, angst of frustratie niet weg

    Als je verdriet hebt, huil dan. Als je angstig bent, deel het (online) met een ander. Als je gefrustreerd bent, schrijf het op, mediteer of schreeuw het eruit. Zoek jouw manier om ermee om te gaan. Op een manier die goed is voor jezelf en voor anderen. Zonder te eten.

    3. Eet gezond

    Salamiworsten, witte afbakbroodjes en bonen in tomatensaus. Heb jij de afgelopen dagen ook een voorraadje gehamsterd? Helaas, dit is niet wat je nu nodig hebt. Eet gezond en kook verse maaltijden met veel groente. In alle kleuren, soorten en maten. Boordevol vitamines, mineralen en vezels. Nu heb je tijd om een bewerkelijk recept uit te proberen waarvoor je veel moet snijden of dat eindeloos moet garen.

    4. Ga buiten wandelen, fietsen of hardlopen

    Corona of niet, zolang jij je fit en gezond voelt, kan je gewoon naar buiten. Lekker een stuk wandelen, fietsen of hardlopen en je gedachten verzetten. Even crossen door het bos, uitwaaien aan zee of een ommetje door de buurt. Houd wel afstand tot andere mensen, tenminste anderhalve meter en was je handen goed als je weer binnen komt.

    5. Bouw je eigen fitness-studio

    Schuif de meubels aan de kant, muziek op tien en dansen maar. Probeer een online yoga- of danscursus of doe dagelijks squats en lunges. Met flink opdrukken mat je jezelf lekker af en pak dan ook nog even een setje buikspieroefeningen mee. Ren het trappenhuis vijf keer op en neer, haal het springtouw uit de kast of stof de hometrainer af. Met andere woorden, ook als je thuis bent kun je bewegen en je spieren trainen.

    Dr. Maaike de Vries is gezondheidswetenschapper en eigenaar van Springh, buro voor innovatie en strategie in de zorg. Ze schreef meerdere bestsellers, waaronder ‘Hoe word ik een Supervetverbrander’ (2018) en ‘Eet Beter in 28 dagen’ (2018). Maaike is dol op sport (hardlopen, powerpump en yoga) en woont met haar man en pubers bij de duinen en de zee.